Film: Les Bien-Aimés

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
02/09/2011
Nouvelle-vaguefan en veelfilmer Christophe Honoré slaagt er vaak in om een evenwicht te vinden tussen ernst en luim, om iets te vertellen zonder te preken of neuzelen. Les bien-aimés is daar een goed voorbeeld van.

Het is een romanesk familiemelodrama dat vrolijk van Parijs naar Praag of Londen hopt en van de swinging sixties via de Praagse lente en de materialistische jaren 1980 tot deze tijd springt. Eerst volgen we Madeleine (Ludivine Sagnier), een frivole schoenenverkoopster die zich soms voor seks laat betalen en zwanger wordt van een Tsjechische dokter die door de Praagse lente wordt opgeslorpt.

Later volgen we de grillige liefdesperikelen van Madeleine (Catherine Deneuve) én haar dochter Véra (Deneuves dochter Chiara Mastroianni). Véra is hopeloos verliefd op een man die haar liefde niet beantwoorden kan en is stekeblind voor de liefde van een andere man. Banaal of belangrijker dan de wereldbranden? Welke rol speelt ons verleden? Veranderen liefdesvraagstukken fundamenteel als de tijden veranderen? Kun je zonder geliefde, maar niet zonder liefde? Honoré kaart het aan, maar niet ten koste van zijn verhaal en het kijkplezier. Net als in Les chansons d'amour spoelen de personages de liefdestragiek en de tegenstrijdige gevoelens door met gevoelige liedjes van Alex Beaupain. Ik hou er wel van.

zalen: UGC Gulden Vlies

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni