review

Yalda: cynisch rechtbankdrama

Onze score

Tv-shows die de kijker laten beslissen wie het best gedanst of gezongen heeft: hoe ouderwets. In Iran hebben ze iets veel sensationeler. Toch volgens dit cynisch rechtbankdrama zonder rechtbank dat regisseur en scenarist Massoud Bakhshi verbijsterend genoeg niet volledig uit zijn duim zoog.

De tot een lage sociale klasse behorende, 22-jarige Maryam is door de rechtbank ter dood veroordeeld voor het doden van haar 65-jarige echtgenoot. Haar laatst kans: tijdens de live-uitzending van de populaire tv-show De vreugde van vergiffenis genade krijgen van Mona, haar twintig jaar oudere stiefdochter. Als er genoeg mensen pro stemmen betaalt de zender het bloedgeld.

Mogelijk zou Yalda wel gevaren hebben bij een tikje minder melodrama en een flinke snuif subtiliteit, tocht schuif je naar het puntje van je stoel. Het wordt erg spannend door de onzekere afloop, de plotwendingen en de complexe casus zonder dat Yalda verzuipt in ordinaire sensatiezucht. Geholpen door twee fantastische actrices laat Bakhshi de kijker achter met een heleboel prangende vragen over gerechtigheid, de mediamaatschappij en een land dat vrouwen onderdrukt.

YALDA
IR, dir.: Massoud Bakhshi, act.: Sadaf Asgari, Behnaz Jafari

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?