Eerste superjazzfestival gaat online vanuit Flagey

© Heleen Rodiers

Om de lokale jazzscene een hart onder de riem te steken, bundelen de grote Belgische jazzfestivals hun krachten. Met meerdere podia, een combiticket en een chatbox wil het eerste onlinejazzfestival vanuit Flagey ook zonder livepubliek de sfeer van een echt festival oproepen.

“Nee, pintjes leveren we voorlopig niet aan huis,” zegt Maarten Van Rousselt. De productiemanager en jazzcoördinator van Flagey is een van de drijvende krachten achter Bel Jazz Fest, dat in het weekend waarin de Brusselse pleinen en bars normaal zouden vollopen voor een nieuwe editie van het Brussels Jazz Weekend, alsnog een fijne staalkaart van de boomende landelijke jazzscene tot in je huiskamer streamt. “Die pintjes bleken op korte termijn niet haalbaar, maar online pendelen tussen bands op hoofd- en zijpodia en virtueel afspreken met vrienden kan dus wel.”

Het initiatief voor dit productionele huzarenstuk ging uit van Leuven Jazz, het eerste jazzfestival dat geannuleerd werd vanwege de crisis. Zij mobiliseerden nog tien andere festivals, waaronder Jazz Middelheim, Jazz à Liège en de Brusselse festivals Brosella, Brussels Jazz Weekend en Brussels Jazz Festival. Omdat het praktischer was om alles op één plek te organiseren, kwam men al vrij snel uit bij Flagey. “Als we, zoals de meeste lockdown-festivals, alles vanuit ons kot zouden doen, zou er een te groot verschil in beeld- en geluidskwaliteit zijn. Hier huizen meerdere zalen onder één dak en is zowel de infrastructuur als de akoestiek tiptop.”

Onder het motto 'United we jazz' selecteerden de deelnemende festivals elk twee of drie acts, zowel kleine ensembles als soloartiesten, mooi gespreid qua gender en geografie. Samen maakt dat een dozijn optredens (van 30 of 45 minuten) per avond. “Haast alle muzikanten die we aanspraken, waren meteen enthousiast om opnieuw te kunnen spelen, ook al zou het voor een virtueel publiek zijn. Alleen drummer Lander Gyselinck konden we niet overtuigen. Hij zou de interactie met het publiek te hard missen. Ik voel ook veel dankbaarheid, want we zijn overeengekomen dat elk festival zijn bands met een normale gage honoreert. Door het festival betalend te maken, willen we muziekliefhebbers de gelegenheid geven om de sector te steunen die ons de voorbije twee maanden ook verwend heeft met veel gratis content op sociale media.”

Zelf koos Flagey voor de Brusselse muzikanten Casimir Liberski, weer thuis na een lange passage in New York, en Antoine Pierre, die de tournee van zijn Urbex Electric-­project uitgesteld zag en popelt om opnieuw op het podium te staan. “Als bonus vroegen we Bert Cools, wiens muzikale benadering altijd al om een aparte setting vroeg, een soloconcert op ons dak te spelen.”

Van Rousselt benadrukt dat de coronamaatregelen serieus genomen worden. “Er is een plan opgesteld met een vast traject door het gebouw. De timings zijn vastgelegd, zodat groepen elkaar niet kruisen. Om ons daaraan te kunnen houden, gaan alleen concerten in Studio 1 en Studio 4 rechtstreeks. Die op de zijpodia worden vooraf opgenomen. Mondmaskers zijn verplicht, behalve voor de muzikanten tijdens het spelen, en na elke passage wordt alles ontsmet. Er is een charter verdeeld onder onze partners en muzikanten, waarin staat wie welk materiaal mag aanraken, en in elke zaal ziet een coronacoördinator erop toe dat alle maatregelen gerespecteerd worden.”

BEL JAZZ FEST, 29 & 30/6, 18.00, €15 (combiticket twee dagen), www.jazz.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?