Tricycle viert zijn twintigste verjaardag

© Tom Herbots

De Brusselse band Tricycle bestaat twintig jaar. Dat viert het trio met het nieuwe album Zoom, en een concertreeks die start in de AB op 11 november.

Twintig jaar geleden trok de accordeonist Tuur Florizoone samen met de saxofonist en fluitist Philippe Laloy en de bassist Vincent Noiret naar Duitsland om er drie weken lang een circusvoorstelling te begeleiden. Uit dat last-minute samengestelde triumviraat werd Tricycle geboren, een verwijzing naar Florizoones tienerjaren in de circusschool, waar hij halsbrekende toeren uithaalde op het monowiel. Vandaag viert het trio eenwielers zijn twintigste verjaardag met zijn vierde album, Zoom, en een nieuwe reeks concerten.

Tricycle draait jazz, wereldmuziek, filmmuziek en klassieke muziek door zijn driewieler. Die mix luistert als een sfeervolle, verhalende soundtrack voor herfstavonden waarbij tristesse als regendruppels tegen het raam tikt. Of voor films, zoals de groep in 2008 deed voor Aanrijding in Moscou, de Vlaamse klassieker van Christophe Van Rompaey, en vier jaar later voor Brasserie Romantiek. Luister naar het nieuwe, filmische ‘Symphony for E.L.’ en je weet wat we bedoelen.

Florizoone componeert graag met beelden voor ogen. Beelden die in een film, een fotoreeks of documentaire kunnen opduiken. Elke compositie is voor hem een verhaal op zich. Zo bevat Zoom ook herwerkingen van de composities die hij schreef voor de documentaire over de Belgische Magnumfotograaf Harry Gruyaert. Gruyaert returned the favour en plukte een kleurrijke foto uit zijn archief voor de albumcover van Zoom.

Die foto komt uit Gruyaerts reeks Made in Belgium, en dat is treffend, want Florizoone noemt de muziek van Tricycle, dat samengesteld is uit een Vlaming, een Waal en een Brusselaar, typisch Belgisch: “België is historisch ook een land van kruisbestuivingen, niet alleen door de vele (culturele) overheersingen maar ook door de diverse muziekstromingen die ons land hebben overspoeld. Ik zie mijn composities dan ook als een mélange van muziekstijlen en als resultaat van een zoektocht naar de eigen culturele identiteit en een eigen muzikale cultuur.”

Florizoone speelt accordeon, maar eigenlijk is hij een klassiek geschoolde pianist. Al zijn composities schrijft hij aan de piano. Daardoor heeft zijn muziek niet de typische accordeonsound die je met dat instrument verbindt. “Ik componeer dan wel aan de piano, maar de accordeon is mijn concertinstrument. Op het podium vergroei ik er letterlijk mee en ik hou ervan de muziek en de diepste noten te voelen vibreren tegen mijn borstkas terwijl ik speel.”

Zijn unieke sound verleidde onder meer Philip Catherine, Carlos Nuñez, Zahava Seewald, Chris Joris, en Tutu Puoaner. Florizoone was de voorbije jaren ook nog actief met het trio Massot-Florizoone-Horbaczewski, werkte samen met trompettist Eric Vloeimans en toerde door de VS met sopraan Claron McFadden. Met Tricycle is hij klaar voor de volgende twintig jaar.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?