De jonge bluesbelofte Marquise Knox

Georges Tonla Briquet
© Agenda Magazine
19/03/2011
Wordt de twintigjarige Marquise Knox de nieuwe redder van de blues? Zijn debuut-cd Man child werd in elk geval bedolven onder de lovende kritieken. Bluesgrootheden als B.B. King, Robert Lockwood Jr. en Bob Margolin beschouwen hem als “the real deal” en levende legenden Pinetop Perkins en David “Honeyboy” Edwards nodigden hem uit om samen het podium te delen.

Marquise Knox en blues, het is alleszins een familiegeschiedenis. Zijn grootmoeder speelde gitaar en haar familie kwam aan de kost als sharecroppers (het Amerikaanse systeem van seizoenarbeid, gtb). Op Knox' debuut-cd vinden we van die harde werkomstandigheden die mee aan de basis van de blues lagen, nochtans niets terug.

"Dat is mijn verhaal niet," vertelt Knox. "De strijd tegen sociaal onrecht gaat nog steeds verder maar nu op andere vlakken. Ik heb het over mijn leven en wil op die manier aansluiting vinden met een nieuwe en jonge generatie bluesliefhebbers." Bij hem echter geen spoor van hiphop of r&b maar onvervalste blues en boogie in de goede traditie van B.B. King, Buddy Guy en Joe Louis Walker. "Ik vind hiphop wel oké maar ik voel er geen affiniteit mee. Geef mij maar Lightnin' Hopkins, Albert King of John Lee Hooker."

De jonge Knox trok geruime tijd op met Henry Townsend, die in 2006 overleed op 97-jarige leeftijd. Deze Grammy-winnaar is de enige bluesman die gedurende negen decennia opnames maakte! "Dat was natuurlijk een ongelooflijke ervaring. Toch was het geen meester-leerling relatie. Hij vertelde en ik luisterde. Zijn belangrijkste les was op te letten voor de haaien in de business."

Een andere bluesman die een belangrijke rol speelde in de nog prille carrière van Knox was Michael Burks die vooral bekendstaat voor zijn stevige gitaarwerk en een contract heeft bij het gekende blueslabel Alligator. Hij speelt mee op Knox' debuutplaat. "Toen Michael mij aan het werk gezien had, vroeg hij of ik zijn voorprogramma wilde verzorgen. Nadat ik een paar keer voor hem geopend had, zei hij dat ik op hem mocht rekenen als ik ooit een plaat zou opnemen. Toen het zover was en ik hem contacteerde, hield hij ook effectief woord. Dat bezorgde mij heel wat extra publiciteit".

Opvallend bij Marquise Knox is zijn stijlvolle en soms wel flamboyante manier van kleden. "Het is uit respect voor mijn publiek en ook de voortzetting van een oude traditie van de blues. Kijk maar naar de oude foto's van al die bluesmannen. Ze waren altijd piekfijn uitgedost." Knox is op alle vlakken een jongeman van de wereld. Zo handelen veel van zijn teksten over vrouwen. In 'Love making machine' zingt hij zelfs "I'm a young man but I am a love making machine". Nochtans was hij pas zestien toen hij die eerste cd opnam. Hij was er duidelijk vroeg bij. "Yeah man! (Lacht) No comment."

wanneer: 22/03/2011 om 20.00
tickets: €12/15

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni