1457 Enrico Pieranunzi

Enrico Pieranunzi op Brussels Jazz festival

Georges Tonla Briquet
© Agenda Magazine
14/01/2015

Na opnamen en concerten met onder meer Philip Catherine, Richard Galliano en Joe Lovano wist het Brussels Jazz Orchestra nu ook de Italiaanse sterpianist Enrico Pieranunzi te strikken. Een ontmoeting op topniveau waarbij de traditie van de bigband verrijkt wordt met melodische dieptegang en de kunst van verhalen vertellen.

Als bigband kan je niet zomaar in zee gaan met eender wie om een nieuw project op te starten. Dat vraag je alleen aan de allergrootsten. Zoals Enrico Pieranunzi, de man die er om bekendstaat heel streng te zijn voor de muzikanten met wie hij werkt maar ook zichzelf de hoogste eisen oplegt. Een aanpak die in het verleden geapprecieerd werd door onder meer Lee Konitz, Art Farmer en Charlie Haden met wie hij samen musiceerde.

We ontmoetten Pieranunzi net voor de live opname van The Music Of Enrico Pieranunzi in het CC De Werf in Brugge. Rechtover ons zit een charmante heer die heel aandachtig luistert en rustig de tijd neemt om een antwoord te formuleren. Een uurtje later zien we op het podium een uiterst geconcentreerde muzikant aan het werk die de hem omringende musici op innemende wijze maar met gedetailleerde en precies geplaatste aanwijzingen door het repertoire leidt.

“Ik streef telkens naar perfectie. Alleen heb ik daarbij nooit een volledig afgewerkt plan klaar. Daarom eis ik van de mensen rondom mij een grote flexibiliteit. Je kan een partituur wel mooi uitschrijven maar of het ook goed klinkt, hangt soms af van een last minute beslissing. En dan is het soms nodig dat je een extreme koerswijziging invoert. Als componist moet je durven toegeven dat je soms fout zit. Wanneer je muzikanten dan meteen kunnen inhaken, heb je een droomsituatie om te werken. Zoals hier nu met de jongens van het BJO.”

Pieranunzi is niet alleen zeer tevreden over de professionaliteit van de orkestleden, er is nog een andere reden waarom hij toestemde met deze samenwerking. “Jaren heb ik vooral Amerikaanse standards gespeeld, gewoon omdat Europese jazz door velen niet als evenwaardig beschouwd werd. Daarom is deze plaat zo belangrijk voor mij. Het repertoire bevat enkel nummers die ik zelf componeerde. Mede door de internationale uitstraling van het BJO is dit een unieke kans om mijn werk meer bekendheid te geven. Ik deed al iets gelijkaardigs met mijn Live At The Village Vanguard waar ik in gezelschap van Paul Motian en Marc Johnson hoofdzakelijk eigen composities bracht.”

Daarbij is er volgens Pieranunzi toch nog wel een essentieel element dat meespeelt. “Je moet aan de hand van je compositie vooral een goed verhaal kunnen vertellen. Improviseren en virtuositeit zijn noodzakelijke troeven maar storytelling is de magische sleutel in jazz.”

Verhalenverteller
Nog zo een verhalenverteller die meewerkt aan dit nieuwe avontuur van het BJO is trompettist Bert Joris, geen onbekende voor Pieranunzi. “We ontmoetten elkaar een eerste maal in Nederland, zo een vijftien jaar geleden bij de opname van ‘Don’t Forget The Poet’. Nadien kruisten we elkaars pad nog een aantal keer maar telkens met Bert in de rol van trompettist."

"Geleidelijk aan begon hij echter ook meer en meer arrangementen te schrijven en leerde ik die kant van hem eveneens naar waarde te schatten. Zeker wat hij deed voor BJO’s cd Dangerous Liaisons vond ik heel sterk. Dat Bert nu ook hier de arrangementen uitschrijft, was voor mij een extra reden om meteen positief te antwoorden toen Frank Vaganée mij contacteerde .”

Op 19.01 geeft Enrico Pieranunzi een masterclass in het Koninklijk Conservatorium (14.00-17.00).

Brussels Jazz Orchestra & Enrico Pieranunzi
21/1, 20.15
€18/20, Flagey

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni