1464 KLARA Vin herbe
© Biwa Gallery Stock-1

Klarafestival: van passie tot compassie

Roel Daenen
© Agenda Magazine
03/03/2015

De liefde. Die loopt niet alleen als een gloeiende rode draad door de klassieke muziek, maar eveneens door de héle westerse cultuurgeschiedenis. Het Klarafestival zal tijdens de drie komende edities ‘de’ liefde – alles tussen passie en compassie – grondig onderzoeken. Zestien dagen lang, goed voor eenendertig concerten – met orkesten, recitals, (concertante) opera, film enz. – met zo’n 1.182 muzikanten, achtenveertig solisten, twaalf topdirigenten op twaalf locaties.

Wat kan u zich daarbij voorstellen? Wel, muzikaal verklankte hartstocht, verlangen, de liefde tot God, smachten en lust. Maar ook mededogen, Weltschmerz, dood, lijden en kuisheid. Onvermijdelijk duiken ook de mythische, fatale liefdesparen Tristan en Isolde op, net als Romeo en Julia, net als de hoofse liefde, die ons bereikt heeft vanuit de middeleeuwen en de renaissance.

Le vin herbé

Le Vin herbé is een relatief zelden opgevoerde opera van de Zwitserse componist Frank Martin (1890-1974). Dit werk uit 1938-’41 bracht de componist internationale roem en erkenning, want deze opera getuigt van een enorme verfijning en expressieve gevoeligheid.

Het is gebaseerd op Le roman de Tristan et Iseut uit 1900 van Joseph Bédier. En dat werk grijpt op zijn beurt terug naar het bekende, tragische middeleeuwse liefdesverhaal. In tegenstelling tot Wagners Tristan en Isolde, blijven de geliefden bij Martin kuis en puur, ondanks de opvlammende passie. Een vestzakorkest, gecombineerd met een uitgepuurde muzikale taal richt de aandacht op het drama tussen de protagonisten. Dit koppel heeft dan ook veel meer weg van Pelléas en Mélisande dan de in de beroemde Liebestod eindigende verzengende Tristan en Isolde van Wagner.

Rias Kammerchor & De Munt / La Monnaie Chamber Music Ensemble, cond. Hans-Christoph Rademann, 10/3, 20.00, €20/40/60, Flagey


West Side Story

Neem een tot de verbeelding sprekend verhaal – Shakespeares Romeo & Juliet – en verplaats het naar de achterbuurten van New York, vlak na de Tweede Wereldoorlog. Leg er een laagje schitterend georkestreerde muziek (met een glansrol voor het slagwerk) van componist-dirigent Leonard Bernstein bovenop, smachtende solo’s, duetten en koorpartijen en combineer dit alles met een visueel overrompelende choreografie. Et voilà, het recept voor het grootste Broadway-succes aller tijden, met evergreens à la Maria, (I wanna be in) America en Mambo.

En een film kon dan ook niet uitblijven. West Side Story kwam uit in 1961 en werd met zo maar even tien Oscars bekroond.

Er worden twee vertoningen van een gerestaureerde kopie vertoond, met een live uitvoering van de orkestmuziek door het Brussels Philharmonic en de Britse dirigent Wayne Marshall.

Wayne Marshall & Brussels Philharmonic, 9 & 10/3, 20.00, €10/22/32/40, Bozar

Yellow Lounge

Fuse is een begrip in Brussel – én ver daarbuiten. Niet bepaald de plek waar je klassieke muziek verwacht. Het strekt het Klarafestival dan ook tot eer dat het graag buiten de lijntjes kleurt en precies hier uitpakt met een aantal solisten (met violiste Hilary Hahn en de met een Grammy Award bekroonde mandolinespeler Avi Avital), begeleid door het immer verrassende B’Rock, in een xs-versie weliswaar.

En al is ‘buiten de lijntjes kleuren’ makkelijker gezegd dan gedaan, toch hoefde het festival het warm water niet opnieuw uit te vinden. In Berlijn, New York en Wenen is de ‘Yellow Lounge’ een begrip. Tijdens zo’n lounge-avond wisselen korte live sets van klassieke musici af met interventies DJ’s – waaronder de household name DJ Lefto – en een VJ, met groot succes.

Hilary Hahn, Piotr Beczala, Avi Avital, B'Rock XS, Cory Smythe, Lefto, & Le Concert Invisible, 19/3, 20.30, UITVERKOCHT, Fuse

Fuoco e Passioni

Aan het firmament van de barokke muziekensembles schittert de ster van Il Giardino Armonico en zijn charismatische chef, Giovanni Antonini heel fel. Ze staan drie dagen na elkaar op de planken (waarvan slechts één in Brussel) met een fraai programma waarin ‘papa’ Haydn de rode draad vormt.

Wie de pas verschenen La Passione-cd (uit bij Outhere) met onder andere de symfonie met dezelfde naam en C.W. Glucks Suite Don Juan al heeft beluisterd, weet dat dit concert je van je sokken zal blazen. De cd sleept de ene na de andere prijs in de wacht. Niet verwonderlijk, gelet op de levendige klankkleuren die Antonini uit zijn ensemble weet te halen. Haydn wordt opeens razend spannend, op het verslavende af. En als toemaatje is er ook nog Isabelle Faust (die ook net een nieuwe cd uitheeft, met werk van Schumann), die soleert in het tweede vioolconcerto van Mozart. Fuoco e Passioni? Zeker weten.

Giovanni Antonini & Il Giardino Armonico, 19/3, 20.00, €18/40/56/72, Bozar

Turangalîla Symphony

Olivier Messiaen schreef in 1948 de Turangalîla-symfonie, het middendeel van zijn ‘Tristan’-trilogie. Geen verrassing dus dat liefde en dood in dit bedwelmende stuk voor piano, ‘Ondes-Martenot’ (een van de vroege voorgangers van het instrument dat we vandaag kennen als de synthesizer) én een enorm orkest centraal staan.

Het woord Turangalîla is Sanskriet dat elementen uit ‘energie’ en ‘liefde’ combineert. Aanvankelijk schreef Messiaen een conventionele symfonie met vier delen. Maar hij voegde er algauw nog zes andere delen aan toe, waarvan de namen even exotisch klinken als de muziek zelf: ‘Jardin du sommeil d’amour’ en het beroemde ‘Joie du sang des étoiles’.

In de uitwerking van het materiaal tuimelen de ideeën over elkaar en het geheel zorgt voor een regelrechte elektroshock bij het publiek.

Het Japanse Yomiuri Nippon Symphony Orchestra Tokyo treedt aan met dirigent Sylvain Cambreling en met pianiste Angela Hewitt.

Sylvain Cambreling & Yomiuri Nippon Symphony Orchestra Tokyo, 8/3, 15.00, €10/22/32/40, Bozar

Klarafestival

data: 6 > 21/3

festival pass: €99

waar: verschillende locaties

info: 070-21.02.17

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni