Nathan Daems: 'Zigeuners waren de dj's van vroeger'

© Jan Willem Vanderhoeven

Nathan Daems heeft ons in 2014 aangenaam verrast met het eerste album van zijn Ethio-jazzband Black Flower en nu staat de jonge saxofonist er al met een nieuw project rond Turkse zigeunermuziek: het Karsilama Quintet. "Het draait om de versieringen en hoe je ze uitspreekt met je instrument."

Het idee om iets te doen rond karsilama (Turkse zigeunermuziek) is twee jaar geleden geboren toen Nathan Daems voor Vrijstaat O. in Oostende een concert opzette rond de vijftigste verjaardag van Marokkaanse en Turkse migratie. "Ik ging ervan uit dat Turkse zigeunermuziek niet meteen opgepikt zou worden voor die herdenkingen," zegt Daems. "Nochtans, als er één volk migratie belichaamt, dan wel de zigeuners. Ik vond dat die muziek erbij moest zijn."

Daems luisterde al een paar jaar naar Turkse zigeunermuziek, maar vond niet meteen Turkse muzikanten om de muziek te spelen. Toen hij op de Griekse accordeonist Dimos Vougioukas stootte, kwam hij op het idee om het project open te trekken naar Griekse muziek. "Griekenland en Turkije hebben een lange geschiedenis gemeen, dat uit zich sterk in de muziek. Beide landen hebben zich wederkerig geïnspireerd en vaak dezelfde nummers gespeeld op een verschillende manier. Het is soms moeilijk te weten of iets Turks of Grieks is." Er opende zich een nieuwe wereld voor Daems. "Sinds een jaar ben ik me aan het verdiepen in Griekse muziek, veel luisteren, naar concerten gaan. Deze zomer ben ik ginds muziekles gaan volgen en een cursus rond rebetika van vóór de Tweede Wereldoorlog. Toen klonk het genre nog heel Turks en oriëntaals, klanken die nadien verboden werden door de dictatuur."

Ottomanen
"Dimos kent dat repertoire door en door, en de andere muzikanten zijn echt thuis in zigeunermuziek. Op die manier kan ik veel bijleren," vertelt Daems. "Toen ik hen vroeg voor het project, was ik wat zenuwachtig. Het zijn muzikanten waar ik naar opkijk, ze spelen op een heel hoog niveau." De andere muzikanten zijn Tcha Limberger op viool, Tristan Driessens op oed en de Bulgaar Niki Alexandrov op percussie. Daems speelt trouwens naast saxofoon ook Arabische ney en Turkse kaval, beide houtblazers.

Daar waar pianisten en gitaristen 'freaken' op harmonieën, zijn saxofonisten volgens Daems veel meer bezig met melodieën. En dat is wat hem aantrekt in karsilama. "Die muziek is subtieler qua melodische articulatie, als melodieën-nerd kun je daar het diepst in gaan. Hoe je een melodie speelt, is belangrijker dan welke noten je kiest. Het draait om de versieringen en hoe je ze uitspreekt met je instrument. Dat is eigen aan oriëntaalse muziek, westerse muziek is daar veel minder mee bezig."

Zowel Turkse als Griekse zigeunermuziek heeft haar wortels in Arabische muziek. "Via de islam is de muziek in Turkije beland, en via de Ottomanen in Griekenland en heel de Balkan. Daar is de muziek beïnvloed door zigeuners, die ze op een meer dansbare, volksere en vurigere manier brengen. We spelen ook traditionele muziek uit Griekenland en Turkije, die even vurig is omdat ze eeuwenlang vormgegeven is in duizenden dorpjes waar er gefeest moest worden. Er was geen opgenomen muziek, zigeuners waren de dj's die het publiek aan het dansen moesten houden!"
 

Nathan Daems Karsilama Quintet + Kalman Balogh Gypsy Cimbalom Band

data: 23/1, 20.00

tickets: €9/13/15

waar: Muziekpublique, Théatre Molière, Naamsepoortgalerij, Bolwerksquare 3, Elsene, 02-217.26.00

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • DoucheFLUX-directeur: 'Ja, we kunnen dakloosheid de wereld uit helpen'
  • Hoe Helsinki omgaat met daklozen
  • Minderheidstalen in Brussel: u spreekt toch ook Cornisch?
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • The shadow theatre of Roger Ballen
  • Whitney: Neil en Bob maken een baby
  • Nuestras Madres: Le Guatemala et ses fantômes au cinéma
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement