De resten van Expo 58: De Moderne Tuin

De stoffelijke resten van Expo 58 liggen verspreid over de Heizelvlakte, heel België en de rest van de wereld. Met Agenda gaan we wekelijks op zoek naar wat er nog van de wereldtentoonstelling terug te vinden is. In deze aflevering bekijken we hoe het met de Moderne Tuin vergaan is.

Van de tuinenpracht op Expo 58 blijft alleen nog beton met gaatjes over. Zoek niet naar de immens populaire Vierseizoenentuin van de Belgische landschapsarchitect René Pechère. Commissaris van de wereldtentoonstelling Moens de Fernig was zo verrukt bij het zien van de maquette dat hij de tuin prompt centraal in de Belgische sectie liet aanleggen.

Nu bevindt zich op die plaats een parkeerterrein van Trade Mart, met daarnaast een vreemd bos dat door asfaltwegen opgedeeld is in zes vlakken. Aan de hand van een Expo 58-plattegrond kunt u er nog de verdwenen paviljoenen van Liebig, Franco-Suisse, Hachette, Jacques, Meurisse en een snackbar aan aflezen. Daarachter lag de Moderne Tuin van Pechère en die ligt daar nog altijd een beetje. De ondergewaaide paden rond de Moderne Tuin zijn nog steeds afgeboord met de lage betonnen muurtjes met ronde gaten waarin een kinderhoofdje past. De zitbanken en trappen in breukstenen die toen in zwang waren, zijn ook nog aanwezig.

Vijftig jaar geleden stonden er ook nimfen van plastic en gekleurd glas, watervlakken en fonteinen waaruit fabelachtige insecten in rood koper tevoorschijn kwamen. Alles is fel overwoekerd, zelfs een graffitispuiter houdt het hier snel voor bekeken. Alleen de wegen tussen de chocoladepaviljoenen worden nog gebruikt door een occasionele wandelaar.

De fantasierijke tuinen van de Expo zorgden voor een tegenwicht tegen de geometrische lijnen en alle tuinen zorgden voor rustpunten. De Vierseizoenentuin van Pechère was geïnspireerd op zestiende-eeuwse ommuurde erven, er liep een gaanderij rond en er weerklonk renaissancemuziek. Pechère ontwierp ook de tropische tuin voor de Congolese sectie en de veelkleurige watertrap in de Eeuwfeestlaan. Pechère schreef in zijn Grammaire des jardins (Racine, 1995) hoe het angstzweet hem uitbrak luttele dagen voor de opening van de enorme werf die de wereldtentoonstelling van 1958 toen was. Toen hij nadien op Expo 58 terugkeek, kon hij alleen maar besluiten dat wat de planten hadden teruggegeven zoveel groter was dan de moeite die het de duizend tuinmannen gekost had om ze te telen, te planten en te verzorgen.

Verspreid in de tuinen stonden beelden in de meest avant-gardistische vormen. Op een foto gespot: zelfs Het zotte geweld van Rik Wouters misstond blijkbaar niet in moderne tijden.

RENE PECHERE
In 2008 wordt René Pechère, wiens nalatenschap wordt bewaard in de Pechère-bibliotheek in het CIVA in Elsene, uitgebreid gevierd. Op 12 februari is het immers 100 jaar geleden dat Brussels beroemdste tuinarchitect, ooit begonnen als hulpje bij de groendienst, geboren werd.

Naast een aantal tuinen op Expo 58 realiseerde hij ook de prachtige Jardin de Cœur (Hartetuin) bij de art-decowoning van de familie Van Buuren in Ukkel, hij zorgde voor modern-geometrische experimenten in de tuinen op de Kunstberg en het Rijksadministratief Centrum, en restaureerde de Kruidtuin en de Terkamerentuin.

Tijdens het Pechèrejaar wordt er onder meer een grote tentoonstelling over zijn werk georganiseerd in het CIVA in de Kluisstraat (25.4 tot 19.9.2008). Brukselbinnenstebuiten organiseert op 14 juni een tocht langs een aantal van Pechères verwezenlijkingen ().

:: Inlichtingen over het Pechèrejaar: 02-642.24.84

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Meer nieuws uit Brussel
BRUZZ Magazine
deze week
  • Apolline Vranken (Matrimony Days): 'Brussel is een stad door en voor mannen'
  • Metingen CurieuzenAir beginnen deze week
  • Léo Moulin zat negentig jaar geleden in een Italiaanse cel
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • De beren gieren: jazztrio vindt rust
  • Now we are: le théâtre Le Rideau déborde sur le quartier
  • Customs & Borders: decoratelier becomes a free zone
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement