Ensemble Matheus in Paleis voor Schone Kunsten

Jean-Marie Binst
© Agenda Magazine
05/11/2004
Intense dramatiek en vocale krachttoeren, dat zijn de basisingrediënten voor het muzikaal dessert dat Jean-Christophe Spinosi, de rijzende ster uit Corsica, brengt met zijn Ensemble Matheus.

Voor de herwaardering van de 'vivaldiaanse' salonopera Orlando furioso (1727), in concertante uitvoering, heeft Spinosi uitvoerig historisch onderzoekswerk verricht in de 450 manuscripten van Vivaldi, verenigd in de bibliotheek van Turijn. Resultaat: een recept dat smaakt als een tricolore ijstaart. Er is het ensemble dat haast vergroeit geraakte met het plot rond Arioste, 'ce prodigieux ouvrage' zoals Voltaire het omschreef. <BR><BR>U kan u dus makkelijk laten meeslepen in dit lyrisch pareltje uit de setecento. Hun nieuwe cd Orlando furioso, onder het label Naïve (Vivaldi Edition) is op zijn zachtst gezegd spitant, instrumentaal verfrissend en ontvankelijk voor de zangpartijen. <BR><BR>Want er is ook de stem. De Canadese alt Marie-Nicole Lemieux, eerste laureate van het Elisabethconcours 2000, heeft de titelrol al warm gezongen. Succesvol zelfs, zoals toegejuicht op het Albronay Festival 2003 en in het Théâtre des Champs-Elysées. Dat ontdekt u wel, en niet louter in de woorden van het slotlied: 'Als hij duurzaam lief heeft, vindt de trouwe minnaar in de liefde uiteindelijk zijn beloning.'<BR>

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni