Getrouwe kopieën uit graf Toetanchamon in Evere

Meer dan honderd voorwerpen uit het graf van Toetanchamon exact nagemaakt: ziedaar het levens­werk van Marcel Deckers. Gefascineerd door de Egyptische kunst kopieert hij onder meer juwelen, meubels en vazen. Daarvoor gebruikt hij precies dezelfde materialen en technieken als de oude Egyptenaren.

De passie van Marcel Deckers voor oude beschavingen dateert al van de jaren vijftig. Buiten Egypte is hij ook zeer geïnteresseerd in de Incakunst en de oud-Chinese beschaving. "Maar vroeger was het niet vanzelfsprekend om naar China of Zuid-Amerika te reizen. Daarom heb ik besloten me te concentreren op Egypte."
Op de vraag waarom hij zich uitsluitend heeft toegelegd op Toetanchamon, antwoordt hij: "In 1968 bezocht ik in Parijs een grote tentoonstelling over hem. Toetanchamon was misschien maar een kleine vorst, maar het interessante aan hem is dat er nog heel wat voorwerpen in zijn graftombe lagen, terwijl bijna alle andere graven van farao's leeggeplunderd waren. Dat ging van meubilair en sieraden tot rouw- en gebruiksvoorwerpen. Alles was nog min of meer intact."

Monnikenwerk
Dat er veel tijd kruipt in het namaken van zo'n collectie, hoeft niet te verwonderen. Het heeft Deckers 35 jaar gekost om alle stukken te maken. De eerste vijftien jaar als hobby. Maar na zijn pensioen werd het al snel een fulltime bezigheid, waar hij minstens vier uur van de dag aan spendeert. Maar hoe lang werkt hij nu aan één stuk? "Dat ligt eraan. Een juweel kost me meestal drie tot vier maanden, maar er zijn ook stukken die heel wat meer tijd in beslag nemen. Neem nu bijvoorbeeld de traditionele zetel van de farao. Eerst ben ik naar Caï­ro gegaan om het origineel te bestuderen, foto's te nemen en alles na te meten. Toen ik thuiskwam, ben ik negen maanden bezig geweest om die stoel na te maken. Zes dagen per week, zes uur per dag heb ik eraan gespendeerd. En dan heb ik me nog moeten reppen, want hij moest op tijd klaar zijn voor een tentoonstelling."
"Mensen hebben me ook vaak gevraagd waarom ik het beroemde masker van Toetanchamon niet namaak. Uiteindelijk heb ik eens uitgezocht wat het zou kosten om dat te doen. Ik zou er vier jaar aan bezig zijn en het zou enkele tientallen miljoenen (Belgische frank, JD) kosten. Dat is voor mij finan­cieel niet haalbaar. Ik zou in die tijd trouwens veel mooiere en interessantere voorwerpen kunnen namaken."

Educatief
Marcel Deckers is ervan overtuigd dat zijn tentoonstelling een educatief doel heeft. "Op die manier kunnen scholen een bezoek brengen aan het museum van Caï­ro zonder naar Egypte te hoeven. Alles is op dezelfde schaal en met dezelfde materialen als het origineel gemaakt. Behalve de canope (Oud-Egyptische vaas met deksel in de vorm van een mensenhoofd of dierenkop, red.). Die heb ik op schaal 1/10 moeten maken omdat ik anders met een albasten blok van een meter op 2,10 meter zat. Dat weegt tonnen. Zo'n gevaarte is praktisch niet te verplaatsen."
"En op deze manier zie ik mijn stukken zelf ook nog eens, want thuis staan ze toch maar te staan in koffers. Ik heb thuis geen plaats meer om alles uit te stallen."
Op de vraag of hij iets uit zijn collectie zou verkopen, antwoordt Marcel Deckers met grote stelligheid: "Nee. De collectie is één geheel. Alles moet zeker samen blijven."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Meer nieuws uit Brussel
BRUZZ Magazine
deze week
  • Apolline Vranken (Matrimony Days): 'Brussel is een stad door en voor mannen'
  • Metingen CurieuzenAir beginnen deze week
  • Léo Moulin zat negentig jaar geleden in een Italiaanse cel
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • De beren gieren: jazztrio vindt rust
  • Now we are: le théâtre Le Rideau déborde sur le quartier
  • Customs & Borders: decoratelier becomes a free zone
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement