Interieurbeurs Cocoon zet materialisme bij het huisvuil

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
13/11/2008
De woon- en interieurbeurs Cocoon grijpt terug naar de essentie. Kennis, duurzaamheid, primaire behoeften en nestwarmte zetten de trend. Vluchtige consumptie heeft afgedaan. Daarvan getuigen de 'zelfverrijkende' huisbibliotheken van jonge ontwerpers.

Sinds Artexis vorig jaar Flanders Expo overkocht en ook Cocoon in Brussels Expo op de Heizel organiseert, treedt trendwatcher Veerle Wenes op als exhibition manager voor de inte­rieur- en bouwbeurzen van de groep.

Wenes brengt Cocoon 2008 terug naar de essentie, omdat het aspect 'design' geen troef bood op dit soort beurs. "Cocoon gaat terug naar de authenticiteit," stelt Wenes. "Tijdens een economische recessie focussen mensen op wat belangrijk is, zoals duurzaamheid en verdieping. Nadenken over wat ons omringt, speelt weer mee - en dan gaat de 'vorm om de vorm' weer inboeten. Het wordt uitkijken naar objecten die langer meegaan dan de vluchtige aankoop van consumptiegoederen. En ook energieverbruik houdt de mens alsmaar meer bezig. Samengevat: de hang naar de essentie hoort bij de tijdgeest."

Concreet weerspiegelt dit zich in een beurs waarin de nieuwe spirit tastbaar vorm krijgt. Onbewerkt hout (verwijzend naar de natuur), ecologische producten, een ruwe Finse blokhutsauna (van Kelo): je merkt al snel dat hier wordt gezocht naar antwoorden op primaire behoeften. Ook het openhaardgevoel is sterk aanwezig: een boek lezen zou het nieuwe geluk en de geestelijke zelfbevrediging symboliseren. "Geluk is niet meer systematisch en lukraak shoppen op zaterdag; geluk zit ook in vintage, kringloopwinkels en alles waar een beetje sleet op zit: een bewijs van gretig gebruik en liefde. Kringloopgoederen en kleuradvies horen daarbij, omdat ze authentiek materiaal een nieuw, gepersonaliseerd leven kunnen bezorgen."

Vision hubs
Cocoon is een 'handelsbeurs' en telt klanten van jaren, die in deze economische crisis niet meteen vervangen kunnen worden. Dat beseft Wenes maar al te goed. "Nieuwe trends haal je niet in één jaar massaal naar je beurs," zegt de trendwatcher. "We kunnen ze wel een zichtbare plaats geven, als verbindingselement tussen alle stands."

Het idee werd uitgewerkt in zes reusachtige platforms die de exhibition manager lanceert als vi­sion hubs, 'inspiratieplatforms'. Eén deel wordt gebundeld onder de noemer 'Think smart' (drie platforms: Food, Body, Mind) en mikt op functionaliteit en authentiek leven. Een ander deel, 'Emo', omvat ook weer drie platforms (Paints, Textiles, Paper) en zet de interieurtrends en het kleuradvies - letterlijk - in de verf. We zoomen in op één zo'n vision hub: 'Mind', waar alles rond boeken draait.

Woon- en interieurbeurs Cocoon, van 15 tot en met 23 november 2008 in Brussels Expo op de Heizel. Open van 11 tot 19 uur. Nocturne op 21 november; vrouwen gratis op 18 november 2008;
gratis Kids' Corner (3-12 jaar) op woensdag, zaterdag en zondag. Meer info op www.cocoon.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni