Interview Bernard Foccroulle (De Munt)

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
15/12/2004
Bernard Foccroulle had al eerder laten verstaan dat hij zijn termijn als intendant van de Muntschouwburg tot 2009 niet zou uitzitten, maar nu heeft hij het ook officieel aangekondigd. "Ik vertrek eind juni 2007. Het is een goed moment om dit bekend te maken. De financiële balans op het jaareinde is positief. Artistiek doet De Munt het uitstekend. En ook op internationaal vlak blaken we van gezondheid. Maar ik wil eerst nog vijf prioriteiten gerealiseerd zien."

Met 'droefheid en angst voor de toekomst' maakten de voorzitter van de raad van bestuur, Roger Lallemand, en de ondervoorzitter, Luc Coene, het ontslag van Bernard Foccroulle - samen met de ontslagnemende zelf - bekend op een spoedconferentie voor de pers vorige week vrijdag. De ongebruikelijke spoed kwam omdat daags voordien de raad van bestuur de procedure tot inleiding van de vacature had vastgelegd. Dat gebeurde in overleg met de premier. De Munt is een federale instelling; de aanstelling van een directeur-generaal gebeurt met een Koninklijk Besluit op voorspraak van de regering. "Het is vrij uniek in onze cultuurwereld dat artistiek en organisatorisch talent in één persoon verenigd zijn. Bernard Foccroulle had die combinatie. Zijn impuls voor nieuwe crea­ties en zijn nooit eerder geziene democratische visie op een operahuis - dat traditioneel meer elitaire allures heeft dan een Volkshuis - hebben een nieuwe wind doen waaien in De Munt. Kijk maar naar de jongerenopleidingen, de openheid en de nieuwe publiekswerving," zo bewierookte Lallemand de verdiensten van Foccroulle.

Foccroulle zelf vond het "tijd om te gaan", na (tegen juni 2007) ruim vijftien en een half jaar aan het hoofd van De Munt te hebben gestaan. Wat hij gaat doen, is zijn zorg nog niet, zegt hij. "Ik blijf een artiest, en wat ik na juni 2007 zal doen, is niet mijn hoofdbekommernis. Op mijn identiteitskaart staat altijd al 'musicus' en ik wil daar niets aan veranderen. Ik ga niet weg om een andere functie in de operawereld op te nemen. Nergens anders zou ik die multiculturele opengeest-ervaring nog kunnen meemaken. Maar ik ben ook niet van plan om tot mijn pen­sioen operadirecteur te blijven spelen."

Foccroulle vertrekt dus, maar hij redeneert geenszins van 'Après nous le déluge'. Integendeel. De intendant stelt zich nog vijf prioriteiten als doel voor de resterende termijn. De Munt zal onder Foccroulle nog vijf wereldcreaties realiseren. Daar heeft het huis wereldwijd een ongeëvenaarde traditie in gemaakt. In 2005 komt Julie eraan, van huiscomponist Philippe Boesmans. Dan volgen er nog drie opera's, waarvan er al opdrachten uitbesteed zijn aan Luc Brewaeys en Benoît Mernier. Een vijfde creatie werd besteld bij de Engelse componist en pianist George Benjamin. Anne Teresa De Keersmaeker (Rosas) zal er de dans voor creëren. Ook het Mozartjaar wordt een uitdaging van je welste. En eindelijk heeft De Munt een contract vast voor een reeks dvd's van De Munt-producties.

Testosteron tot 2007
De vijf prioriteiten die Foccroulle nog stelt, zijn niet de minste. Aan een hoge dosis artistiek, innovatief en organisatorisch testosteron heeft het de man nu eenmaal nooit ontbroken. "Ik wil een oplossing voor het probleem van het aanvullende pensioen voor het personeel, zoals dat al acht jaar op de agenda staat. Dat wordt punt één," stelt Foccroulle onomwonden. "Twee: na de turbulente financiële situatie van De Munt, door de aanpassing van de Ateliers, moet een oplossing worden gevonden voor de gecumuleerde schuld. Ten derde is het toneelhuis dringend aan substantiële werkzaamheden toe. Sinds twintig jaar is bijna niets aan de opera zelf gedaan. Het front house moet opener gemaakt worden (Foccroulle droomt van een cafetaria, JMB). Hopelijk kan het werk al in 2005 van start gaan."

"Als vierde prioriteit is de internationale uitstraling van De Munt meer dan ooit aan de orde. We trekken in 2005 voor het eerst met concerten en opera's naar Japan. Maar nog nooit waren we echt op tournee door het Verre Oosten. In 2006 wil ik onze Munt-producties bijvoorbeeld in China (met een nieuwe zaal in Sjanghai en spoedig ook een in Peking, JMB) geïntroduceerd zien."

"En als vijfde prioriteit moet Brussel Europees zijn culturele kaarten uitspelen, en niet louter door een of twee Brusselse instellingen. Er moet op korte termijn een professionele haalbaarheidsstudie komen voor een nieuwe grote zaal waar culturele diversiteit centraal staat. Brussel moet nu heel wat buitenlandse voorstellen weigeren omdat er geen passend podium voor is. Er zou veel meer in Brussel kunnen dan nu het geval is. Hopelijk wordt die positieve dynamiek door het institutionele en politieke landschap ondersteund. Want de culturele sector zelf wil wel bruggen slaan tussen culturen (waarmee Foccroulle ook zijn antwoord geeft op het Flagey-verhaal van vorige week, JMB)."

Opvolger
Met de aankondiging van het ontslag van de intendant is ook de procedure tot invulling van zijn functie vorige week uitgeklaard. De betrekking is nu al vacant. Van 1 januari tot eind februari mogen de kandidaten solliciteren. In maart en april zal een selectiecommissie de twee tot vier 'beste kandidaten' voordragen aan de raad van bestuur. Die commissie bestaat uit enkele buitenlandse operahuisexperts (onder wie Cesare Mazzoni en Nicholas Payne) en drie Belgische deskundigen, met onder meer Bernard Foccroulle, omdat de raad van bestuur 'continuïteit' in het beleid wil. De overige namen zijn nog niet ingevuld.

In mei-juni zal de raad van beheer de knoop doorhakken over de post van directeur-generaal. De regering moet de kandidaat dan nog bij KB aanstellen. Deze procedure geeft de tijd om tegen juni 2005 een vervanger te hebben, die nog twee jaar de tijd krijgt om de programmering van het seizoen 2007-2008 naar zijn hand te zetten. De contracten met operahuizen en zangers moeten voor dat seizoen nu eenmaal dit jaar al ingevuld worden.

Een volgende mijlpaal wordt het definitieve vertrek, in juni 2007, van Foccroulle zelf. Op dat moment lopen ook de contracten af met Kazushi Ono, de muzikaal directeur van De Munt, met het dansgezelschap Rosas en met de nieuwe koorleider Maxim Piers. Aan de nieuwe intendant om al dan niet verder scheep te gaan met deze ploeg.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni