Ivan Paduart ziet het groots

Georges Tonla Briquet
© Agenda Magazine
11/12/2008
Ivan Paduart staat vooral bekend als een pianist die graag jazz koppelt aan romantiek en lyrisme en dit meestal in beperkt gezelschap of zelfs solo. Voor zijn nieuwste project wordt hij echter begeleid door het zestigkoppige Nederlandse Metropole Orchestra.

We vroegen de pianist vanwaar het idee kwam om plots zo groots uit de hoek te komen. Ivan Paduart: "Twee jaar geleden kreeg ik de vraag van het Metropole Orchestra om een arrangement te schrijven voor mijn compositie 'Waterfalls'. Aangezien ik de reputatie van het orkest al jaren ken, voelde ik mij heel vereerd. Toch twijfelde ik aan mezelf. Ik was echt niet zeker dat ik zo'n opdracht aankon. Het is wel wat anders te schrijven voor zo'n ensemble dan voor een sextet of een bigband. Bovendien ben ik een absolute fan van Bert Joris. Vooral wat hij deed op Dangerous liaison van het Brussels Jazz Orchestra samen met het Royal Flemish Philharmonic is voor mij absolute wereldklasse. Daar kan ik echt niet aan tippen. Daarom vroeg ik aan Michel Herr om mij uit de nood te helpen. Michel is een collega maar vooral ook iemand waar ik al jaren naar opkijk. Het resultaat viel duidelijk in de smaak bij het Metropole Orchestra want zes maanden later klopten ze weer aan. Nu met de vraag om een volledig programma uit te werken, met opnieuw Fay Claassen als vocaliste. Ik kreeg carte blanche en zij stelden het budget ter beschikking. Zo'n aanbod kun je natuurlijk niet weigeren. Ik koos meteen voor de beste arrangeurs: Bert Joris, Michel Herr en Vince Mendoza. Mendoza kon zich helaas niet vrijmaken maar met Jim McNeely vond ik een waardige vervanger. Ik mocht ook een speciale gast uitnodigen. Ik koos voor Bob Malach, een saxofonist met wie ik in het verleden nog heb samengewerkt."

Fil rouge
'Waterfalls' staat natuurlijk op het repertoire tijdens dit unieke concert, maar we wilden toch vooral weten wat er nog allemaal te horen zal zijn. "Er komt slechts één nieuwe compositie aan bod. Voor de rest spelen we allemaal stukken uit mijn repertoire. Het zijn nummers die hun dienst bewezen hebben maar die nu in een totaal verschillende context worden geplaatst. Bij de titels vind je onder meer 'White nights', 'Shivers down my back', 'Precious moments', 'Cherry on the cake', 'Life as it is' en 'A bridge between us two'."

Ivan Paduart is een muzikant die graag een verhaal vertelt. We waren benieuwd naar de fil rouge voor deze avond. Paduart: "Voor een keer is die er niet. Of toch, het feit dat ik de luisteraar graag op het verkeerde been zet. Ik wil niet dat het geheel te sterk naar een traditioneel geluid van een bigband neigt of dat het accent vooral op het swingelement ligt. Je hoort dan ook regelmatig stijlelementen uit klassiek of zelfs uit kamermuziek doorsijpelen. Het klinkt vooral niet zoals je zou verwachten."

Verloren tijd
We hebben het nog even over Paduarts plaats in de huidige jazzscène.
Paduart: "Ik heb jaren heel veel opgetreden in Frankrijk, Nederland en zelfs Portugal. Momenteel is het wat kalmer maar dat is normaal. Alles verloopt in cycli. Het publiek wil ook telkens weer een nieuw geluid. Bovendien heb je met jazz slechts een beperkt afzetgebied. En eerlijk gezegd kan ik na twintig jaar de moed niet meer opbrengen om constant zelf op zoek te gaan naar boekingen of een deftig platenlabel. Dat is allemaal verloren tijd die ik liever besteed aan mijn muziek. Met het Metropole Orchestra zijn er twee concerten, eentje in Leeuwarden en eentje in Brussel. Dit project bezit echt genoeg potentieel om gepresenteerd te worden op festivals. Hopelijk komt er dan ook een vervolg volgende zomer."

:: Ivan Paduart - 12.12.2008, 20.15 - Koninklijk Circus, Onderrichtsstraat 81, Brussel, 02-218.20.15, info@koninklijk-circus.org
Tickets: 27/32 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni