KVS blikt terug op Tok Toc Knock

KVS sluit een uitzonderlijk seizoen af met een concert van The Muzicien(ne)s en een party, voorafgegaan door een ruime terugblik op hun drieledig stadsproject Tok Toc Knock. Verschillende sprekers die TTK van nabij gevolgd hebben bekijken het vanuit verschillende invalshoeken. Willy Thomas, die TTK de voorbije twee seizoenen voorbereidde en coördineerde, zal op een artistieke manier reflecteren.

Laat ons toch ook even naar uw concrete ervaringen polsen.
Willy Thomas: Natuurlijk was dit een uniek jaar. Om te beginnen ben ik heel tevreden over wat er artistiek is uitgekomen. Met de hand op het hart: dat was kwalitatief hoogstaand, met slechts hier en daar een uitschuivertje. We hebben gedurende één seizoen bijna 20 producties en productietjes opgezet. Daar zaten verschillende zaken tussen waar je stil van werd, vrolijk, of door werd omvergeblazen.

Zowel in de Modelwijk, Sint-Joost, als in de Europawijk. Natuurlijk ben je dan blij dat in de Europawijk een aantal projecten uit hun voegen barsten. Zoals het Institute for Recently Extinct Species van Jozef Wouters of het "Huis van de Europese Geschiedenis in Ballingschap" van Thomas Bellinck. Jozef kan volgens mij echt een internationaal topkunstenaar worden. Thomas krijgt Verhofstadt, Cohn-Bendit, Barroso en de hele buitenlandse pers over de vloer en ziet zijn tentoonstelling terugkeren als leidraad in een speech van de ondervoorzitter van de Europese Commissie. Dan kan je zeggen dat je inhoudelijk impact heb gehad.

Ons uitgangspunt was altijd kunst. We geloven met KVS in de kracht van kunst en hebben gezocht hoe we die bij de complexiteit en de superdiversiteit van de stad konden betrekken. Los daarvan viel het mij op dat de reputatie van de KVS in de stad als een open en meertalig huis al ingang had gevonden en dat we dat idee nog verankerd en verstevigd hebben. Ook bij mensen die niet veel of zelfs niets van Tok Toc Knock gezien hebben, is er wel over gesproken. Daarnaast zijn er ook andere gevolgen: in Sint-Joost komt misschien een volkscafé, de Muzicien(ne)s zullen blijven spelen, en in de Modelwijk bekijkt men of het voetbalveldje dat de jongeren ontwierpen er kan komen. Je komt artistiek in de problemen als je je die zaken expliciet tot doel zou stellen, maar het zijn ook mooie resultaten.

Stond de ontvangst en de opkomst in verhouding met die ervaringen?
Thomas:
Van de weerklank in de pers werd ik niet altijd even vrolijk. Laten we zeggen dat de belangstelling erg varieerde. En als de pers wel volgt, zoals de buitenlandse voor het museum van Thomas Bellinck, dan is de publieksopkomst nog niet altijd zo hoog als je op voorhand soms durft dromen. Het aantal mensen dat bij TTK betrokken is geraakt is echt aanzienlijk. En dan gaat het ook om mensen uit de wijken, of mensen van buiten Brussel. Maar een massale opkomst is er niet geweest. Om te beginnen zit je in arme wijken waar het percentage dat echt in kunst is geïnteresseerd is sowieso nog lager is. En daarnaast hebben we ook heel veel aan de mensen gevraagd: ze moesten op onbekende plekken komen kijken naar minder bekende kunstenaars, die veel presenteerden op korte tijd - dikwijls zaken die we moeilijk op voorhand konden aankondigen omdat ze zich nog volop aan het ontwikkelen waren.

Maar als ik dan in de krant lees in de commentaar bij de selectie van het Theaterfestival dat er in de grote huizen dit seizoen niets interessants te zien was, en dat onze keuze om dit groots gebaar in de stad te maken niet eens vermeld wordt, dan weet ik niet wat ik daar mee moet. Een meer persoonlijke frustratie is ook dat er weinig collega's zijn komen kijken, terwijl iedereen toch altijd zei dat we goed bezig waren. Dan voel je dat wat je doet niet sexy is, niet iets waar mensen per se 'bij willen zijn'.

En nu?
Thomas: Een jaar zoals dit komt nooit terug, maar we werken hier zeker op voort. Volgend seizoen zal dat op een laag pitje zijn, want de laatste jaren waren al heftig genoeg, en we wilden ook niet anticiperen op iets dat nog bezig was. Nu gaan we even nadenken en dan de juiste pistes uitzetten.

Tok Toc Knock Out
15/6, 14.00, KVS Box

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • Het clandestiene café: verboden avond aan de toog
  • De geldstromen van We Love BXL blootgelegd
  • Dalende verkoop dwingt chocolatiers om creatief te zijn
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Françoiz Breut: Brusselse popbricoleur in Vlaamse velden
  • United Fashion Festival: la mode, aussi, se remet en question
  • Naomi 'Namglam' Waku: makeup is an art form
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement