Manouche Blues: Tchavolo Schmitt & Quint Care d'As

Benjamin Tollet
© Agenda Magazine
19/02/2009
De Belgisch-Franse groep Quint Care d'As mag vrijdag bij Muziekpublique openen voor de grote Franse manouche-gitarist Tchavolo Schmitt. "We vermengen manouche met hardbop om er iets eigentijds van te maken."

Quint Care d'As is de nieuwe groep van de broers Waso en Dajo De Cauter, de oudste zonen van Koen De Cauter, en de Franse gitarist Christophe Astolfi. Ze combineren de manouche (zigeunerjazz) van Django Reinhardt met de jazz van Duke Ellington en de bebop van Charlie Parker. "Wij (Waso en Dajo, bt) en Christophe komen uit de manouche en we hebben allemaal nood aan het spelen van standards en bebop. We willen die typische Amerikaanse feel stoppen in de manouche-swing," zegt Waso De Cauter. "Eigenlijk kun je dit al geen bebop meer noemen, eerder hardbop in hot club-stijl (naar de zigeunerjazzgroep Quintette du Hot Club de France die Django Reinhardt oprichtte met Stéphane Grappelli, red.)."

Hoe vertaalt zich dat naar het podium?
Waso De Cauter:
"Er is veel vrijheid. Iedere muzikant doet wat hij denkt op dat moment te moeten doen. We weten wat het geheel is en trachten ons daaraan te houden, want het blijft een groepsgebeuren. Onze invloeden zijn erg verschillend, maar toch vinden we ons terug in hardbop, hot club én standards, en daaruit proberen we een nieuw groepsgeluid te creëren. Want we gaan niet retro proberen te klinken om retro te zijn."

Is er veel ruimte voor improvisatie?
De Cauter:
"Heel veel. We spelen thema's en arrangementen die soms op voorhand gemaakt worden, of we zoeken op het podium naar een arrangement. Voor de rest is het volop ter plekke improviseren, we spreken niet af wie wat wanneer doet. We trachten gewoon op het moment zelf zeer interactief met elkaar om te gaan. We spelen zonder drum, de gitaar zorgt voor het ritme terwijl bij klassieke Amerikaanse jazz het ritme gedragen wordt door drum en piano. En door de contrabas, dat is ook bij ons zo. Het bepaalt de kleur en de klank, en onze manier van spelen, die veel subtieler is dan met een drummer. De instrumenten moeten niet wedijveren met de drum."

Jijzelf en je broer Dajo kennen we intussen, maar wie zijn de andere muzikanten?
De Cauter:
"Christophe Astolfi is een Fransman van Italiaans-Luxemburgse afkomst die hier in Brussel verzeild raakte via het festival Djangofolllies. Hij komt eigenlijk uit de rock, het betere harde werk."
"Hij speelt regelmatig met mijn vader en met Dajo. Tom Callens is een jonge Gentenaar, een heel goeie saxofonist en dwarsfluitspeler. Hij speelt onder meer bij Lady Linn en heeft een goede swing hardbopstijl, en vooral veel goesting. Gilles Repond is een Zwitserse trombonist die in Brussel woont. Hij speelt met Dick van der Harst en met mijn broer Myrddin. Eigenlijk ken ik hem nog niet zo goed… Tezamen zijn we een hoop gasten, allemaal professionele muzikanten, die zin hebben om met elkaar te speken. Quint Care d'As is onze hobbyclub waarin we dingen kunnen doen waarvoor geen ruimte is in onze andere projecten."

Jullie verzorgen het voorprogramma van Tchavolo Schmitt. Wat betekent hij voor jou?
De Cauter:
"Ik ken hem niet persoonlijk. Hij is een bijzonder goede gitarist en nog een echte zigeuner. Hij heeft zich intussen proberen aan te passen aan onze entertainmentwereld waar promotie en management belangrijk zijn, maar hij blijft een ruig karakter hebben. Het is een zeer fysieke gitarist, hij speelt met veel kracht, maar de finesse en gevoeligheid van Django mankeren een beetje. Maar hij is alleszins nog echt, geen afkooksel zoals we er nu veel tegenkomen in de hot club-stijl."

:: Tchavolo Schmitt Trio & Quint Care d'As
20 februari 2009, 20u, tickets: €8/11/14
Théâtre Molière (Muziekpublique), Galerij van de Naamse Poort, Bolwerksquare 3, Elsene, 02-217.26.00

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni