Telstar gaat er stevig en gevarieerd tegenaan

Michaël Bellon
© Brussel Deze Week
03/11/2004
Het Brusselse trio Telstar heeft de vergelijkingen met The Strokes, The Datsuns of The Clash niet nodig om van zich te doen spreken. Ze hebben bijvoorbeeld een potige pornoster in hun videoclip, als dat u aan het lezen kan zetten. En de bassist heeft hun hele tweede plaat liggend op zijn rug ingespeeld. Niet dat het een met het ander te maken heeft.
Toch nog even de voorgeschiedenis: zanger-gitarist Luc Crabbe, bassist Pip Vreede en drummer Steven De Cort hadden al een plaats afgedwongen in de Belgische popencyclopedie onder de lemma's Betty Goes Green, Red Zebra en De Lama's, toen ze vier jaar geleden Telstar lanceerden. Meteen bedachten ze zichzelf met de nicknames Louis, Henry en Simon Telstar, wat het werk voor de hedendaagse kroniekschrijvers niet vergemakkelijkt. De discografie van Telstar leest iets makkelijker: na het debuut #1 is er nu de opvolger too, die zich aandient als een goedgevulde en rijkgeschakeerde rockplaat.

Namedropping
De naamsverwarring tijdens ons interview wordt beperkt door de afwezigheid van drummer Simon, die zich volgens zijn maats nochtans onderscheidt van de doorsnee drummer doordat hij evenveel aan de nummers bijdraagt als de besnaarde muzikanten.
"Het is inderdaad vrij zeldzaam, maar Telstar is een democratie," aldus Henry, die graag met Louis' verhaal van complementariteit en spelplezier instemt. "Volwassen? Ja en nee. Als het tijdens de repetities nog eens ontspoort in freaky progrock, dan hebben we dat wel tijdig in de gaten. Maar de kunst is ook te vermijden dat je het allemaal te ambachtelijk gaat aanpakken."
Louis: "We trekken ons ook niets aan van wat er vandaag 'gangbaar' zou zijn, terwijl je als je twintig bent al eens sneller op een of andere trein springt."
Ironisch genoeg is Telstar geregeld het slachtoffer van namedropping. Henry: "Het is een feit dat een groep als The Strokes ook Velvet Underground of The Clash tot haar invloeden rekent. Maar ons geluid was er voor dat van The Strokes. We konden het toch niet hermixen om het niet meer op dat van hen te doen lijken?"

David Bowie
Over de ontvangst van de eerste plaat is Telstar tevreden. "Weinig slechte kritieken gelezen," aldus Louis. "Het probleem dat ik ervaar, is dat het soms een beetje aangezien wordt als ons hobbyclubje, terwijl we er echt wel honderd procent mee bezig zijn."
Zeventien nummers staan er op too (nummertje 17 heet 'The Tornados', de groep die in 1962 de hit Telstar scoorde), dat wijst ook wel op enige vlijt. En dan werd de opmars naar het dubbel dozijn nog gestuit (excuus voor het woordgebruik) door die staartbeensaga. Henry: "Al de baspartijen zijn inderdaad redelijk horizontaal opgenomen." Verwoed stadsfietser Henry werd op weg naar Louis' opnamestudio Luna Barn in Ternat van zijn vervoermiddel gereden, en ter hoogte van Groot-Bijgaarden viel de schade aan het staartbeen niet langer te ontkennen. "Bij deze een oproep aan Pascal Smet om iets te doen aan de spitsuurchaos rond Simonis."
Waarop Louis, uitgestreken: "Ik vind anders dat de baspartijen echt wel beter zijn dan op de vorige plaat. Horizontaal opnemen gaat je goed af." Waarop Henry weer: "Pas op, Adrian Belew van onder meer David Bowie heeft ook gitaar leren spelen op een ziekenhuisbed. Daarom hangt zijn gitaar ook zo laag."

Porno
Voor de concerten komt Henry wel weer uit zijn zetel voor bas- en voetorgel(!)-werk, want "daar is het eigenlijk allemaal om te doen - stevig en gevarieerd ertegenaan." Op dit ogenblik staat een aantal try-outconcerten op het programma, onder andere in Dilbeek. Volgend jaar volgen de grotere zalen en gaat het ook richting Nederland, waar Telstar niet langer alleen de naam van de eerste actieve communicatiesatelliet of de voetbalclub is.
Louis: "Too komt er uit op 22 november en dan kunnen we terecht in het goed uitgebouwde en gesubsidieerde clubcircuit."

In afwachting prijzen we u nog de website aan. Daar staat onder andere de clip van de single 'Leave Me Alone' op, met die pornoster waar u op zat te wachten. "Mark Lagoon (ex-La Muerte) heeft haar ooit uit een Brusselse peepshow gehaald om met haar een korte film op te nemen. Die heeft hij herknipt en in één dag hadden we een clip. De hoofdrolspeelster is ondertussen de vrouw van de zoon van Penthouse-baas Bob Guccione. Nikie St Gilles heet ze. Als je haar naam google't, kom je overigens op creatieve toestanden uit."

too van Telstar is uit op Fuzz Records. Telstar live, 6 november, Jeugdhuis Oosthoek, Dilbeek

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni