Toeristen moeten meer geld uitgeven

Karolien Merchiers
© Brussel Deze Week
04/08/2008
Voortaan ligt er in elke vijfsterrenhotelkamer een gids met exclusieve winkels en merken in de stad. Die wil de zakentoerist meer geld doen uitgeven tijdens zijn verblijf. Het initiatief wordt gesteund door minister Benoît Cerexhe (CDH).

Het gaat vrij goed met het zakentoerisme in Brussel. Een toerist die hierheen komt voor zaken, een beurs of een congres, spendeert volgens de laatste cijfers gemiddeld ongeveer vierhonderd euro aan vervoer, verblijfskosten en andere uitgaven. Maar hooguit twintig procent wordt besteed aan shopping, en dat vinden de handelaren en de overheid niet goed genoeg. Daarom werd in augustus 2007 al een eerste samenwerkingsvorm tussen de hotelsector en de handelszaken opgezet, Walk and Shop, om informatie uit te wisselen - zo worden de handelaars op de hoogte gehouden van de belangrijkste congressen in de stad en brengen de hotels hun klanten in contact met de deelnemende handelszaken.

Nu wordt de band tussen de toeristische hotelsector en de Brusselse handel nauwer aangehaald door het uitbrengen van een luxueuze gids voor de gasten van de twintig vijfsterrenhotels die de stad rijk is. Het boekje is een uitgave van Brussel Internationaal-Toerisme en Congres (BITC) en bundelt iets meer dan vijftig leden van BEL, ofte Brussels Exclusive Labels. Dat is de koepel van luxehandelaars in de stad, die tot voor twee jaar nog de Kamer van Hoge Koophandel voor Vakmanschap en Luxe heette. Zaken als Delvaux, Marcolini, Armani, Max Mara, Dandoy en La Villa Lorraine staan in de gids, maar toch is het lijstje ver van volledig. Dat komt omdat alleen de leden van BEL erin staan. Voorzitter François Schwennicke heeft wel aangekondigd om steeds meer naar volledigheid te streven.

Hoewel het dus om een select clubje handelszaken gaat, heeft minister van Economie Benoît Cerexhe (CDH) toch een budget van 70.000 euro uitgetrokken voor de druk van de luxegids en van een stratenplan waarop de belangrijkste winkelbuurten aangeduid staan, met wat uitleg over hun specifieke karakter. Hij doet dit naar eigen zeggen omdat hij het een noodzaak vindt om het klantenbestand van de Brusselse handelszaken uit te breiden. De komende jaren komt er een update van de gids, met steun van het Gewest. Cerexhe voegde er nog aan toe dat hij van plan is de handelaars ervan te overtuigen hun openingstijden uit te breiden, zodat congresgangers ook na hun dagtaak nog even kunnen shoppen. En tot slot kondigde hij alvast het volgende project aan: in de toekomst zouden de gasten van de tophotels een beroep moeten kunnen doen op een persoonlijke begeleider en gids om mee te gaan shoppen.

Koopjes
Maar Brussel wil niet alleen zijn luxueuze imago opkrikken: zo wil BITC-voorzitter Philippe Close de stad ook als toeristische trekpleister promoten tijdens de koopjesperiode. Met name de talrijke Britse toeristen zouden verzot zijn op koopjes, en het is dan ook de bedoeling om specifiek naar deze doelgroep promotie te maken voor een 'koopjesverblijf'. Ook de hotelprijzen worden dan verlaagd: januari is toch een vrij doodse maand

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni