'Brusselse geluidsnormen nekken vrachtverkeer op Zaventem'

Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar verloor Brussels Airport 12,8 procent aan vrachtverkeer. De crisis zit daar voor iets tussen, maar “ook de Brusselse geluidsnormen en de daaraan gekoppelde boetes spelen een rol”, aldus Brussels Airport. Het Gewest pleit voor meer vluchten over de Ring en minder via de kanaalroute.

Heel wat vliegtuigen stijgen op tussen 6 en 7 uur 's ochtends. Tijdens die uren gelden boven het Brussels gewest echter geluidsnormen die strenger zijn dan die in Vlaanderen.

Piloten zijn verplicht om de routes die de verkeersleiding hen oplegt te volgen. Afhankelijk van de wind, lopen die routes vaak over de hoofdstad. En dus riskeren de luchtvaartmaatschappijen boetes die kunnen oplopen tot 5.000 euro per vlucht.

"Het problemen is al jaren bekend, maar een juridische en politieke oplossing blijft uit. Vooral buitenlandse luchtvrachtmaatschappijen zijn de situatie op Brussels Airport meer dan beu", zegt topman Arnaud Feist van Brussels Airlines in De Tijd. De CEO haalt het voorbeeld aan van Singapore Airlines en Saudi Arabian die "willen groeien op Zaventem, maar ze willen niet langer het risico lopen een boete te betalen."

En dus verschuiven ze een deel van hun vluchten naar elders. Nog volgens de topman verliest Brussels Airport daardoor fors terrein, terwijl andere luchthavens stilaan uit het dal kruipen.

Kanaalroute
"De normen zijn goedgekeurd door alle gerechtelijke instanties dus ik zie niet in waarom wij die moeten veranderen", zegt milieuminister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) aan brusselnieuws.be. "Anderzijds begrijp ik ook de luchtvaartmaatschappijen die te horen krijgen om een bepaalde route te nemen en daarna een boete krijgen. Het is aan de federale overheid om een duidelijk kader te scheppen. Het probleem situeert zich vooral tussen 6 en 7 uur via de kanaalroute, terwijl die vluchten makkelijk over de Ring gestuurd kunnen worden."

Het is niet de eerste keer dat Feist de situatie aankaart. Ook vorige zomer waarschuwde hij al dat luchtvaartmaatschappijen ermee dreigden te vertrekken als er geen oplossing kwam. De luchthaventopman pleitte toen voor een federaal luchtvaartbeleid in België. Nu worden de vluchtroutes op federaal niveau geregeld, maar de geluidsnormen zijn een gewestbevoegdheid. Volgens Huytebroeck is er bij de deelstaten geen draagvlak om de milieubevoegdheden terug over te hevelen.

Het Brussels Gewest heeft inmiddels meer dan 12 miljoen euro aan boetes uitstaan bij de luchtvaartmaatschappijen. De boetes worden echter al jarenlang juridisch aangevochten door de maatschappijen. Uit navraag bij Brussels minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD) blijkt dat tot nu toe iets meer dan 500.000 euro geïnd is.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?