Brusselse moderne kunst op oud-luchthaven Tempelhof in Berlijn

SDS
© BRUZZ
10/08/2017

The New York Times Project – Why Brussels is the new Berlin. Dat is de licht provocerende titel van een tentoonstelling in de voormalige Berlijnse luchthaven Tempelhof die de troeven van Brussel op het vlak van hedendaagse kunst in de verf moet zetten. Van 9 oktober tot 9 november zullen de Berlijners er zowel werk van jonge internationale Brusselaars als gevestigde waarden kunnen bewonderen.

Begin september hief minister-president Rudi Vervoort samen met de Berlijnse burgemeester Michael Müller het glas in de Sint-Gorikshallen. De stad Berlijn organiseerde er een feestje naar aanleiding van de 25ste verjaardag van het vriendschaps- en samenwerkingsakkoord tussen beide steden.

Maar andersom wil Brussel in de Duitse hoofdstad ook haar troeven in de schijnwerper zetten. Van 8 tot 11 oktober worden de jaarlijkse Brussels Days er georganiseerd, en de regering keurde net voor het zomerreces een dotatie goed voor een tentoonstelling van hedendaagse kunst in Berlijn. The New York Times Project – Why Brussels is the new Berlin zal lopen in de voormalige luchthaven Tempelhof, van 9 oktober tot 9 november.

“Die provocatieve titel zal de Berlijnse kunstscène zeker prikkelen”, zegt projectleider Hans De Wolf (VUB), die de expo met zijn onderzoeksgroep heeft uitgewerkt. “Het idee is al een jaar oud, maar pas in juli keurde de regering de subsidie goed. We zijn deze zomer met man en macht bezig geweest het project op de rails te krijgen.”

Mosterd bij The New York Times
Na de aanslagen van 22 maart 2016 probeerde het Brussels Gewest het imago van de stad in het buitenland weer op te poetsen. De regering voorzag ook een missie naar Berlijn.

De Wolf, die zelf zeven jaar in Berlijn heeft gewoond, werd door het kabinet van bevoegd minister van Externe Betrekkingen Guy Vanhengel (Open VLD) gevraagd om in opdracht van het Gewest een project voor te stellen. “We hebben al vaker samengewerkt, onder meer in Milaan en Peking. Wij hebben de overheid inmiddels wel overtuigd dat hedendaagse kunst een troef is voor Brussel.”

De inspiratie voor de provocerende titel haalde De Wolf bij een spraakmakend artikel uit The New York Times van eind 2015. Brussel staat te drummen als creatieve hub en broedplaats voor hedendaagse kunst, schreef de krant.

“De locatie van de stad maakt het een aantrekkelijke plek voor kunstenaars om zich te vestigen, en voor verzamelaars om langs te komen”, citeert The Times de directeur van een kunstgalerie die vanuit Antwerpen was verhuisd. De toonaangevende Amerikaanse krant zingt de lof van de vele creatieve restaurateurs, hoteluitbaters, modeboetieks, kunstgalerieën en –beurzen. Een paar weken geleden nog prees The New York Times Brussel trouwens opnieuw.

Thema: migratie positief bekeken
Voor de expo in Berlijn vroegen De Wolf en zijn collega’s mensen uit de Brusselse kunstscene welke ‘jonge’ kunstenaar (in de eerste vijf, zes jaar van zijn of haar carrière, ongeacht leeftijd) hen enthousiast maakte.

“We kwamen uit op een lijst van honderd kunstenaars. Dat koppelden we aan een inhoudelijke lijn rond migratie. Die honderd kunstenaars bleken samen 35 nationaliteiten te hebben. Dat mensen van overal ter wereld bewust naar Brussel migreren, is een positieve vorm van migreren.”

Zes kunstenaars werden uiteindelijk gekozen en zullen in de gigantische voormalige luchthaven Tempelhof mogen exposeren, gekoppeld aan een aantal topstukken van vaste waarden als Broodthaers.

“Brussel ziet de samenwerking met het wereldvermaarde kunstencentrum Bethanien en de Berlijnse overheid trouwens als iets structureels”, benadrukt De Wolf. “Er komt een echte as tussen de twee stadsstaten Brussel en Berlijn. De bedoeling is om volgend jaar ook al Duitse kunstenaars naar Brussel te halen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie, Cultuurnieuws, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni