Domeinnaam .brussels nog geen succes

© IxtussFlickr Creative Commons

De domeinnaam .brussels, die sinds januari 2015 beschikbaar is voor iedereen, is nog niet bijzonder populair gebleken. Zo’n 4.634 mensen kozen om hun website de Brusselse domeinnaam mee te geven. Het Gewest hoopt nog steeds op 50,000 gebruikers binnen 5 tot 10 jaar.

Het Brussels Hoofdstedelijke Gewest nam die domeinnaam al in september 2014 in gebruik voor haar eigen diensten, vanaf januari 2015 werd de domeinnaam beschikbaar voor het grote publiek. Zo hoopt het Gewest de Brusselse identiteit online te versterken.

Uit de cijfers die La Libre Belgique en DH.be opvroegen blijkt dat 2015 niet bepaald een succesjaar was voor .brussels. 4.634 mensen tekenden voor de domeinnaam, waarvan 82,28 % voor bedrijven gereserveerd werd en 17,72% voor particulieren. Opvallend is ook dat slechts 60 % van de aanvragen uit Brussel kwamen. 28% van de aanvragen kwamen uit Vlaanderen, Wallonië is goed voor zo’n 12%. Vlaanderen, dat op hetzelfde moment de domeinnaam .vlaanderen lanceerde, registreerde 5.485 aanvragen. Wallonië is het enige gewest zonder een eigen domeinnaam.

Campagnes

Maar, de cijfers moeten gerelativeerd worden, zegt Philip Du Bois, general manager van DNS, het bedrijf dat de domeinnaam .brussels beheert, aan DH.be.“Het klopt dat we nog ver verwijderd zijn van het vooropgezette doel van 50,000 domeinnamen. Maar dat was de doelstelling op een termijn van 5 à 10 jaar”, aldus Du Bois. “De lancering van een nieuwe domeinnaam komt trouwens altijd wat traag op gang.”

Hij verwijst naar de domeinnaam .paris, waarvan de Franse autoriteiten ook een veel beter initieel cijfer hadden verwacht. “We kunnen het doel van 50,000 domeinnamen zelfs nog gemakkelijk overschrijden in de komende jaren”, is Du Bois optimistisch. Om dat doel te verwezenlijken, komen er ook nog tal van campagnes die de Brusselse identiteit zowel on- als offline moeten versterken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?