Standpunt vakbond beslissend toekomst VW Vorst

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
17/11/2004
Deze week valt wellicht de beslissing over het Automotive Park, het centrum voor toeleveringsbedrijven dat op het terrein van autoconstructeur Volkswagen in Vorst gebouwd zou worden. Het project gaat alleen door als de vakbonden instemmen met het door de directie van VW opgestelde en door het hoofdkantoor in Wolfsburg goedgekeurde toekomstplan.

Vorige week deelde de top van het VW- concern in Duitsland mee dat er de komende twee jaar aanzienlijk minder geïnvesteerd zal worden dan eerst gepland. Volgens Evelyne Hélin, woordvoerster van Volkswagen in Vorst, heeft dat evenwel geen invloed op de beslissing over het Automotive Park. Dat centrum moet plaats bieden aan de verschillende toeleveranciers van VW die, als ze vlak bij hun opdrachtgevers gehuisvest zijn, nog vlugger kunnen leveren. Normaal had dat centrum, dat volgens automobielindustriekenners onontbeerlijk is voor de verdere ontwikkeling van de vestiging, al in de zomer zullen opengaan, maar de beslissing om in een Automotive Park te investeren werd door het Duitse hoofdkantoor telkens uitgesteld.

Inmiddels is er voor het toeleveringspark een financiële constructie bedacht die niet zo'n grote investering vergt. "We hebben met een bank een leaseformule ontwikkeld. Dat betekent dat de bank de investering in het bouwproject doet en wij het gebouw daarna voor 27 jaar huren. Een aannemer is er ook al. De logistieke afdeling van de Antwerpse Katoennatie zal het gebouw neerzetten," vertelt Hélin.
Dat wil nochtans niet zeggen dat de kogel nu door de kerk is. Volgens Hélin mag het Automotive Park er van het hoofdkantoor alleen komen als de vakbonden deze week het toekomstplan goedkeuren.

Dat toekomstplan, dat de directie in Vorst in opdracht van de concerntop heeft opgesteld, moet ervoor zorgen dat de productiviteit van Vorst hoger wordt. "We zaten eerst aan 340 wagens per ploeg. Dat is nu al opgetrokken tot 354 auto's per ploeg en het is de bedoeling dat we in 2005 naar 360 wagens per ploeg gaan."
Aanvankelijk was in het plan berekend dat er 600 werknemers te veel waren in Vorst. Dat aantal is inmiddels teruggebracht tot 200. Hénin: "Voor 400 mensen werd een oplossing gevonden. De directie gaat ervan uit dat met het Automotive Park extra banen zullen ontstaan en dat anderzijds een aantal banen gered kan worden door de productiviteit verder op te voeren."

De vakbonden gingen akkoord met de uitgangspunten van het toekomst­- plan en ook met de 200 te schrappen banen. Ze verschillen echter nog van mening met de directie over de vraag hoe de afvloeiingen moeten gebeuren. De vakbonden vinden dat werknemers met een vast contract ontzien moeten worden en dat de oplossing ligt bij de jongeren met Rosetta-banen, bij interimkrachten en bij oudere werknemers. Die laatsen zouden met brugpensioen moeten kunnen gaan.
De directie is evenwel begonnen met een evaluatie van alle werknemers en wil op basis daarvan beslissen. Voor de vakbonden is deze gang van zaken onbespreekbaar en ze hebben er dan ook mee gedreigd vrijdag te staken. Voor het zover is wordt eerst nog onderhandeld over het twistpunt. Hélin: "Van die onderhandelingen hangt veel af. Als de vakbonden akkoord gaan, komt het Automotive Park er en is de toekomst van VW in Brussel verzekerd."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni