Stripfiguren drijven schoolkosten op

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
24/08/2005
September kost ouders met schoolgaande kinderen bakken geld, maar de uitgaven kunnen wel in de hand gehouden worden. Dat blijkt uit een onderzoek van de verbruikersorganisatie OIVO (Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisatie) die de prijzen in zeven winkel(keten)s heeft vergeleken. Een boekentas vol schoolbenodigdheden kost je tussen de 25,63 en de 161,66 euro.

De markt is verzadigd, iedereen heeft al alles, daarom moeten producenten wel diversifiëren," zegt woordvoerder Peter Boelaert van OIVO. "Ook senioren en jongeren zijn de jongste jaren fel bestookte doelgroepen." Wat die laatsten betreft is dat met het nieuwe schooljaar in zicht maar al te duidelijk.
OIVO ging in heel het land de prijzen vergelijken en spoorde de meest milieubewuste producten op. "Het was niet de bedoeling om een exhaustief onderzoek in te stellen," zegt Boelaert. OIVO ging naar winkel(keten)s die heel het jaar door schoolbenodigdheden verkopen: Delhaize, Club, Dreamland, Carrefour, Cora, Trafic en Colruyt. Hard discounters als Aldi en Lidl komen in het lijstje niet voor.
De onderzoekers van OIVO deden hun aankopen met een bestaand lijstje benodigdheden voor leerlingen van de zesde klas van het lager onderwijs. Daar is een boekentas niet in begrepen, wel papier en mappen, balpennen en potloden, een potloodslijper, een vulpen, inkt, een gum, een liniaal, een kompas, markeerstiften, een winkelhaak enzovoort. Omdat woordenboeken en een schrijfmachine niet ieder jaar opnieuw moeten worden aangekocht, zijn ze niet in de lijst opgenomen.

Striphelden
Het goedkoopst uit was OIVO in de winkelketen Trafic, daar moest maar 25,63 euro neergeteld worden, het duurst werd er bij Club ingekocht, maar daar werd dan ook voor alle spulletjes het duurste merk gekozen.
"Het verschil is enorm, " zegt Boelaert, Trafic, dat ook heel wat merkproducten in de rekken heeft liggen, is in alle opzichten de goedkoopste keten, maar heeft alleen vestigingen in Wallonië, niet in Brussel, en niet in Vlaanderen.
Club valt duurder uit, het aanbod is er zeer gespecialiseerd met bijna geen eigen merken en dat voert zoals bekend prijs op. Duur is volgens Boelaert ook niet altijd synoniem met beter, al vind je in de meeste winkels wel materiaal van verschillende prijsklassen. Op de exclusieve aanwezigheid van Trafic in Wallonië na, heeft OIVO geen verschillen tussen de drie gewesten kunnen noteren. De studie van OIVO moet aantonen dat het mogelijk is om al het materiaal aan te kopen en de kosten te beperken tot 51 euro. De verbruikersorganisatie zou graag zien dat alle scholen de ouders een dwingende lijst bezorgen. Dat vergt wel overleg tussen school en ouders, maar het behoedt de ouders wel voor nutteloze aankopen.
Maar kiezen kinderen niet hoe langer hoe meer zelf? Hoe zoon- of dochterlief een ringmap met striphelden, die aanzienlijk meer kost dan een neutraal exemplaar, te ontzeggen als al zijn of haar vriendjes er wel een hebben? Boelaert: "We raden de ouders aan om vooraf een prijslimiet vast te leggen. Wil zoon of dochter bijvoorbeeld per se een etui van K3, dan moeten de mappen maar goedkoper." Kinderen maken het, onder druk van tribal en viral marketing, de ouders niet makkelijk. Trendy jongeren kiezen dit jaar voor Puma-gympen en rugzakken van Eastpak.
De allerkleinsten lonken naar schoolmateriaal met afbeeldingen van Spring, Kuifje, Cédric, Harry Potter, Bugs Bunny of zelfs Playboy. Die figuren drijven de prijs van ringmappen bijvoorbeeld fel op: tot drie keer duurder dan een neutrale map.
De bekende bunny van Playboy leidde in Groot-Brittannië tot verzet van de actiegroep Object, die bedrijven die het schoolmateriaal aanbieden prompt beschuldigde van het aanvaardbaar maken van porno. In ons land wordt er niet gereageerd. In de krant De Morgen vertelden verkoopsters van de winkelketen Expo, waar producten met het logo van Playboy te koop zijn, dat klanten het kenteken niet met blote vrouwen of porno associëren, het wordt als een 'leuk' merk ervaren, vergelijkbaar met Nijntje, Me To You en Diddl, zo luidt het.

Tas op de rug
Het overschakelen van schriften op ringmappen heeft de boekentassen veel zwaarder gemaakt, maar daar spelen de fabrikanten handig op in met ergonomische tassen, aldus OIVO, dat de ouders aanraadt om een boekentas te nemen die op de rug gedragen wordt. Een tas die met één hand gedragen wordt kan op den duur de ruggengraat beschadigen, een tas met wieltjes - alhoewel ook 'in' - is evenmin ideaal, omdat het kind zich moet bukken om ze voort te trekken. Een boekentas moet zo weinig mogelijk wegen, stevig en goed gevuld zijn, aldus OIVO. Met een halflege boekentas is het risico groter dat bepaalde voorwerpen de rug van het kind beschadigen.
OIVO ging ook nog de aanwezigheid van milieuvriendelijke producten na. Een rondje winkelen leerde dat die producten er wel liggen of hangen, maar dat ze moeilijk te vinden zijn. OIVO herinnert de winkels eraan dat ze er zich toe verbonden hebben om duurzame producten een prominente plaats te geven. Volgend jaar beter?

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni