suikerfeest BRUZZ ACTUA 1581

| Het suikerfeest

Tiense suiker lanceert 'Shukr' voor Arabische gemeenschap

© Belga
26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij heeft woensdag in het Marokkaanse restaurant La Kasbah in Brussel haar nieuwe merk "Shukr" voorgesteld. Met de producten van Shukr richt het bedrijf zich specifiek op de Arabische gemeenschap. Suiker is in veel typische Arabische gerechten geen onbelangrijk ingrediënt.

De suiker van Shukr, Arabisch voor dankbaarheid, is dezelfde als die van de bekende suikerklontjes in de blauwe doos van de Tiense Suikerraffinaderij. Met het nieuwe merk richt het zich rechtstreeks tot de Arabische gemeenschap.

"We zien een stijgende diversiteit van culturen binnen de bevolking, en daartoe behoren nieuwe noden waar we als belangrijke speler moeten op inspelen", zegt Dominique Demets van de Tiense Suikerraffinaderij. Om de markt zo goed mogelijk te bereiken wordt Shukr eerst aan de man gebracht in etnische winkels, te beginnen in grootsteden als Antwerpen en Brussel.

'Slim'

Dat bedrijven zich steeds meer richten op bepaalde etnische groepen, en specifiek op de moslimwereld, is niet nieuw meer. Zo ligt al jaren halalvlees in de supermarkt. "We hebben lang de moslimtraditie miskend, terwijl er een enorme doelgroep is," zegt marketingexpert Gino Van Ossel. "Als je die niet gaat bedienen, gaan ze zich afscheiden van de markt en naar nichewinkels. Daarom gaan de klassieke bedrijven er steeds meer producten voor ontwikkelen."

In de mode- en communicatiewereld is het al een bekend gegeven dat kleding aangepast wordt aan bijvoorbeeld hoofddoeken, of dat mensen met hoofddoeken ook in reclame opduiken. "Bij de eerste stappen is er eerst weerstand van een kleine minderheid, maar we worden het snel gewoon", zegt Van Ossel.

"Het is slim om een nieuw merk te ontwikkelen, omdat zo de doelgroep zich aangesproken voelt, maar de niet-doelgroep zich niet uitgesloten voelt." Op de nieuwe verpakking van Shukr is het bekende blauwe logo met de T van Tiense Suikerraffinaderij dan ook niet te zien.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni