Voor de 37e keer al serveert het Anima-festival jong en oud een staalkaart van de allerbeste recente animatiefilms uit de hele wereld in cultuurcentrum Flagey. BRUZZ diept tien blikvangers op uit het 325 films tellende programma van deze editie.
Filmfestival Anima gaat vrijdag van start
Keek het festival tijdens de vorige editie nog naar het zuiden, toen Italië en Portugal in de kijker stonden, wendt het 37e Anima-festival strak de blik naar het noorden. Estland, dat tot vorig jaar voorzitter was van de Europese Raad, is dit jaar een focuspunt.
Anima zet expliciet ook vrouwelijke filmmakers in het centrum van de aandacht. "Vrouwelijke studenten zijn niet langer gehinderd door vooroordelen ne maken compleloos interessante films. En oudere generatie vrouwen zijn niet langer de 'helpende handjes', maar staan zelf aan het roer," klinkt het. Het mooiste bewijs is volgens het festival de openingsfilm: The Breadwinner, een film van de Ierse Nora Twomey, met wie BRUZZ mocht spreken.
> Anima. 09/02 > 18/02, Flagey en Cinematek
FESTIVALTIPS:
Early man
Neerslachtig geworden door het gebrek aan zon? Van de films van Aardman kikker je altijd op. De op klei verlekkerde Britse studio achter Chicken run dropt een nieuwe langspeelfilm in de bioscopen. In Early man dreigen oermensen die nog in het stenen tijdperk leven hun gronden kwijt te spelen aan oermensen die al vertrouwd zijn met het brons. Een voetbalwedstrijd moet het pleit beslechten. Aan de genialiteit van Wallace & Gromit kan Early man niet tippen, maar aan grappen ontbreekt het niet.
Picha
Het tekentalent en de bikkelharde humor van Jean-Paul Walravens uit Vorst bleven niet onopgemerkt. Begin jaren 1960 maakte hij onder de naam Picha furore als cartoonist. Met de hulp van National Lampoon, het vlaggenschip van de Amerikaanse satire, smeet hij zich in de jaren 1970 op anarchistische animatiefilms voor volwassenen. De oneerbiedige Tarzan-parodie Shame of the jungle werd een cultsucces, Cannes selecteerde The missing link. Anima en Cinematek blikken terug op zijn carrière.
ZOOks
Is het niet hoog tijd om toe te geven dat Anima terecht stelt dat animatie géén kindergenre is? Zelfs al trakteert het festival straks op 1.561 pannenkoeken en is het kinderaanbod royaal? Dit jaar zit daar ook een Vlaamse animatiefilm tussen. ZOOks is een hedendaags sprookje van Kristoff Leue en zijn broer, acteur, theatermaker en schrijver Dimitri Leue. Zij verzonnen een wereld waarin mensen de natuur als hun grootste vijand beschouwen. Zooks kan het niet verder.
Des Cowboys et des Indiens, le cinéma de Patar et Aubier
U bent niet de enige die zich een breuk heeft gelachen met de kortfilms met Pic Pic et André of de knettergekke fratsen van Paard, Cowboy en Indiaan in de langspeler Panique au village. Regisseur Fabrice Du Welz, bekend van bloedmooie horrorfilms Calvaire en Alléluia, is ook een grote fan van de humor en de DIY-cinema van Vincent Patar en Stéphane Aubier. Hij portretteert het eigenzinnige duo in een documentaire.
Tehran taboo
In Teheran filmen dat de Iraanse hoofdstad niet vrij is van drugs, prostitutie, seks, corruptie en ander door de ayatollahs vervloekt menselijk gedrag, dat ligt een beetje moeilijk. Maar voor een animatiefilm moet je niet ter plaatse je leven wagen. De Duits-Iraanse regisseur Ali Soozandeh greep zijn kans om op die manier de hypocrisie, de dubbele moraal en de schizofrenie van de Iraanse samenleving te hekelen. Zijn genadeloze debuut is een hit in het festivalcircuit.
Lastman
Zeg het gerust voort: er bestaat Europese manga die kan wedijveren met de Japanse series. Dat bewezen de Franse stripmakers Bastien Vivès, Balak en Michaël Sanlaville met Lastman. In hun schaamteloos amusante jongensreeks vieren ze hun liefde bot voor vechtpartijen, gangsters, mooie vrouwen en fantasy. Het trio verzamelde via crowdfunding de middelen om van Lastman ook een animatieserie te maken. Anima vertoont alle 26 afleveringen in één dolle nacht.
Animeernacht
De kolkende Animeernacht is traditioneel een van de hoogtepunten van het festival. Drie blokken met foute, stoute, krokante, pikante maar bijna altijd grappige films animeren de toeschouwers tot het ochtendkrieken. Tussen de voorstellingen door zorgt het collectief V-H-S (Visuels Hors Service) voor ambiance met een volledig live gebrachte videoperformance met machines van de jaren 1980 tot vandaag. Maak van uw slapeloosheid een deugd en beleef hoe zot de sfeer op dit filmfestival kan zijn.
Estland
Het is geen grote verrassing dat Anima inspeelt op de honderdste verjaardag van de Estse onafhankelijkheid. De Baltische staat staat bekend om haar expertise in animatiefilm. Anima presenteert films van de Estonian Academy of Arts en plaatst Priit Pärn in de schijnwerpers. De Sovjets wisten destijds niet wat ze van Pärns bizarre en naar surrealisme neigende, felgekleurde films moesten denken. Verder is er een expo over Nukufilm, een studio die uitblonk in films met marionetten.
Ivan Tsarévitch et la princesse changeante
Michel Ocelot bereikte het grote publiek met twee animatiefilms over Kirikou, een Afrikaanse jongen die klein is van gestalte maar groots in daden. Het grote succes kon de veteraan van de Franse animatiefilm niet overtuigen om afstand te nemen van zijn liefde voor kortfilms, sprookjes en zijn grafisch eigenzinnige, moderne versie van het schimmenspel. Ivan Tsarévitch et la princesse changeante getuigt daar op poëtische wijze van.
Night is short, walk on girl
Weinig Japanse animatiefilms krijgen een kans in de Belgische bioscopen. Dat ligt niet aan de kwaliteit, die vaak torenhoog is. Anima weet dat en vertoont elk jaar enkele Japanse kleinoden. Night is short, walk on girl verbeeldt het wilde avontuur van een studente die lustig in het nachtleven duikt en achternagezeten wordt door een verliefde jongen. Regisseur Masaaki Yuasa trekt alle visuele registers open en is niet vies van pikante romantiek en hallucinaties.
Lees meer over: Elsene, Events & Festivals
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.