Centaur

Onze score

Een retourtje Kirgizië? Hoeft niet meer te kosten dan de prijs van een bioscoopticket. In anderhalf uur tijd verdubbelt de film Centaur je kennis over de voormalige Sovjetrepubliek.

De islam is er in opmars, bioscopen zijn moskeeën geworden. De zucht naar macht en rijkdom maakt slachtoffers en de modernisering drumt een oude cultuur weg.

Regisseur Aktan Arym Kubat trapt niet in de val van vroeger-was-alles-beter, maar stelt wel voor om even bij de dingen stil te staan. Hij doet dat niet op een belerende manier, noch met trage contemplatieve cinema, maar met vlotte, eigentijdse folklore.

Net als in zijn arthouse-hit The light thief speelt hij zelf de hoofdrol. Opnieuw is de figuur verwant aan onze Tijl Uilenspiegel: Centaur is een schelm die het niet kan laten om de duurste renpaarden uit de regio te stelen, voor de tijd van een adembenemende rit over de steppe. Vrijheid is onbetaalbaar.

De film is een tikje schematisch en de symboliek is soms simpel, maar de schoonheid van het landschap, de charme van de schelm en de ongecompliceerde poëzie brengen je toch in onvervalste Kirgizische vervoering.

KG, dir.: Aktan Arym Kubat, act.: Aktan Arym Kubat, Bolot Tentimyshov

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?