review

Taipei story

Onze score

Cinematek en Martin Scorsese hadden goede filmhistorische redenen om het 33 jaar oude Taipei story te restaureren, maar daar hoeft u zich niets van aan te trekken. Ga kijken als u toe bent aan een uitstekende film.

Voor het eerst in 33 jaar draait Taipei story in de Belgische filmzalen. De film is gerestaureerd door World Cinema Project, een organisatie die Martin Scorsese heeft opgericht om excellente wereldfilms te redden. De restauratie gebeurde in de laboratoria van de Cineteca di Bologna/L’Immagine Ritrovata in samenwerking met Cinematek. Taipei story is een van de films die het Westen de ogen openden voor de uitmuntendheid van de New Taiwanese Cinema.

De Taiwanese grootmeester Hou Hsiao-hsien (The assassin) speelt een van de twee hoofdrollen en schreef mee aan het scenario, maar de regie was in handen van Edward Yang. Films als A brighter summer day en Yi yi maakten van Yang de evenknie van Hou Hsiao-hsien, maar omdat hij al in 2007 stierf en zijn laatste film van 2000 dateert, raakte hij wat in de vergetelheid. Je moet Taipei story gezien hebben om te beseffen hoe jammer dat wel is.

Verwestering

Zijn hier onuitgegeven tweede film dateert van 1985 en schetst het Taipei van die tijd. Sociologisch, stedenbouwkundig en gevoelsmatig. Een ongehuwd koppel leeft hopeloos naast elkaar. Hij (Hou Hsiao-hsien) is een voormalige baseballcrack met een textielzaak die gehecht is aan het verleden. Zij (zangeres Tsai Chin) een carrièrevrouw die even zonder werk zit en gehecht is aan de nieuwe tijden.

Zie daar gerust het oude en het nieuwe Taipei in, dat deed Yang ook. Zonder te moraliseren, maar met een naar melancholie neigende droefenis tast hij het individuele onbehagen, de vervreemding en de leegte af die voortvloeien uit de schuring tussen een oude wereld die op de schop moest en de bruuske modernisering en verwestering.

Hoewel die nieuwe tijden ondertussen zelf al oude tijden geworden zijn, frappeert de moderniteit van de film. Die staat niet los van dienstbare maar voortreffelijke cinematografische keuzes (pluimen voor de kadrering en het gebruik van het dag- en nachtlicht), en evenmin van Yangs weldadige empathie voor de mens. De ontdekking van de maand.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?