Cannes, our French connection /episode 3

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
19/05/2012

Moonrise Kingdom is by far the best film to open Cannes in the past few years. Not that that is actually such a great compliment, considering Midnight in Paris and The Da Vinci Code already had that honour. Fortunately, this film is rather more ambitious. Quite some colleagues think the film is too frivolous to have any chances of winning the Golden Palm. A weak argument. Deathly serious drama should not automatically have the edge in the competition. Frivolity, eccentricity, aesthetic refinement, nostalgia, and bone-dry humour make Wes Anderson’s latest film as irresistible as Fantastic Mr. Fox. In 1965, in the days before a destructive storm, two children on an island run away together. The boy is an orphan on a scouts’ camp and doesn’t really fit in with the group. The girl lives with her unhappy parents and feels like an outsider. Her suitcase contains mostly books and a cassette recorder. One must have one’s priorities straight when one goes wild camping. The First Kiss the fugitive children share is a moment of pure poignancy no sensible person would dismiss. Humour, poetry, tenderness, and a well-considered, non-negotiable lifestyle are the weapons with which Anderson equips his heroes to brave life’s storm valiantly. The visual magic, the many famous actors, and the craziness are particularly striking. But pay attention to the dialogues too. They are gems of poetry and even worldly wisdom. “I love you but you don’t know what you’re talking about,” the boy tells the girl when she insinuates that it might be interesting and adventurous not to have parents. She retorts: “I love you too.” Fantastic!
--NL-- Moonrise kingdom is met voorsprong de beste van alle films die het Festival van Cannes de voorbije jaren openden. Een groot compliment is dat evenwel niet. Of lag u wakker van Midnight in Paris of The Da Vinci code? De ambities reiken gelukkig verder. Nogal wat collega’s vinden de film te frivool om in aanmerking te komen voor een Gouden Palm. Een zwak argument. Dodelijk ernstig drama zou niet automatisch een streep voor mogen hebben. Frivoliteit, excentriciteit, esthetisch raffinement, nostalgie en kurkdroge humor maken de nieuwste film van Wes Anderson net zo onweerstaanbaar als Fantastic Mr. Fox. In 1965, in de dagen die voorafgaan aan een alles vernietigende storm, lopen twee kinderen op een eiland samen weg. De jongen is een wees die met de scouts op kamp is en niet goed in de groep ligt. Het meisje woont bij haar ongelukkige ouders en voelt zich een outsider. In haar koffer zitten vooral boeken en een cassetterecorder. Een mens moet zijn prioriteiten kennen als hij wild kamperen wil. De Eerste Kus waar de voortvluchtige kinderen zich aan wagen is een moment van pure ontroering dat geen zinnig mens zich ontzegt. Humor, poëzie, tederheid en een weloverwogen, niet onderhandelbare levensstijl zijn de wapens waarmee Anderson zijn helden uitrust om de storm van het leven waardig te trotseren. De visuele magie, de vele bekende acteurs en de gekte vallen op. Maar let ook op de dialogen. Het zijn parels van poëzie en zelfs levenswijsheid. “I love you but you don’t know what you’re talking about,” zegt de jongen tegen het meisje nadat ze geïnsinueerd heeft dat het interessant en avontuurlijk moet zijn om geen ouders te hebben. Ze riposteert: “I love you too.” Fantastisch!
--FR-- Moonrise Kingdom est, de loin, le meilleur de tous les films qui ont ouvert le Festival de Cannes ces dernières années. Ce n’est cependant pas un grand compliment. À moins que Midnight in Paris ou The Da Vinci Code ne vous ait bouleversé ? Heureusement, cette fois, les ambitions sont revues à la hausse. Plusieurs collègues trouvent le film trop léger pour prétendre à une Palme d’or. C’est un mauvais argument. Un drame mortellement sérieux ne doit pas automatiquement être avantagé. La légèreté, l’excentricité, le raffinement esthétique, la nostalgie et l’humour pince-sans-rire rendent le nouveau film de Wes Anderson tout aussi irrésistible que Fantastic Mr. Fox. En 1965, sur une île, deux enfants s’enfuient ensemble dans les jours qui précèdent une tempête destructrice. Le garçon est un orphelin en camp scout, qui n’est pas bien intégré. La fille vit avec ses malheureux parents et se sent un peu à part. Dans sa valise, elle emporte surtout des livres et un lecteur de cassettes. Il faut connaître ses priorités quand on veut aller camper dans la nature.
Le Premier Baiser où se risquent les deux enfants en fuite est un moment de pure émotion dont aucun être sensé ne devrait se priver. L’humour, la poésie, la tendresse et un style de vie délibérément non négociable constituent les armes dont Anderson équipe ses héros pour braver dignement la tempête de la vie. On est frappé par la magie visuelle, la foule de stars et la folie, mais prêtez aussi attention aux dialogues : ce sont des bijoux de poésie et même de sagesse. « Je t’aime, mais tu ne sais pas de quoi tu parles », dit le garçon à la fille après qu’elle ait insinué que ça devait être intéressant et palpitant de ne pas avoir de parents. Elle riposte : « Je t’aime aussi ». Fantastique!

Moonrise Kingdom •••
US, 2012, dir.: Wes Anderson, act.: Edward Norton, Kara Hayward, Jared Gilman, Bruce Willis, 95 min.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Read more about: Cultuurnieuws, Film, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni