Vrijdag stelt de Brusselse rapper Ide Snake met 'Softboy Cocktail' zijn allernieuwste project voor: een volwaardige plaat met een duidelijke verhaallijn, meer emotionele diepgang en een sterkere artistieke identiteit. Een gesprek met Cis Vermandel over Brussel als creatieve thuis, de onweerstaanbare energie van BRUX en waarom "community" belangrijker is dan streamingcijfers.
©
Bram De Jaegher
| "Ik zou het liefst hele dagen gewoon in mijn kamer zitten en mijn eigen ding doen. Maar, omdat er hier buiten zoveel moois gebeurt, heeft dat geen zin."
Op bezoek bij rapper Ide Snake: 'Deze plaat is het beste wat ik ooit heb gemaakt'
Voor Ide Snake kon het verschil met zijn vorige project niet groter zijn. Waar die release nog eerder aanvoelde als een losse verzameling tracks ziet hij 'Softboy Cocktail' vooral als een samenhangend geheel. “Dit voelt echt als een album, met een duidelijk begin en een duidelijk einde", zegt de rapper. "Er zit een heldere verhaallijn in en de plaats is rijk aan emoties."
Dit eerste officiële album is niet alleen een belangrijke stap in zijn carrière, Vermeulen voelt dat hij ook op artistiek vlak veel sterker geworden is. "Ik slaap tegenwoordig écht op twee oren, want dit is oprecht het beste dat ik ooit gemaakt heb. Het maakt mij dan ook niet uit of er straks zeven mensen of zeven miljoen mensen naar luisteren. Ik voel gewoon dat er een nieuw stuk van mezelf in zit. Mensen in mijn omgeving die de plaat al gehoord hebben, voelen dat ook.”
Een nieuwe energie in Brussel
Volgens de rapper is er momenteel sprake van een nieuwe energieboost in de Brusselse hiphopscene: "Deze generatie artiesten versterkt elkaar en is minder bezig met klassieke competitie."
Hij noemt het zelf op "een goede motion zitten". Iedereen rond hem lijkt ook wel nieuw materiaal uit te brengen. "Er hangt een rauwe energie in de lucht waarmee je je móét voeden. Daarom wilde ik dit project nu uitbrengen. Anders verlies ik misschien de frisheid en de connectie. Zeker als onafhankelijk artiest moet je die spark zelf levend houden.”
Die nieuwe wave verschilt volgens hem ook inhoudelijk van eerdere generaties Belgische hiphop-artiesten. “Het is een ander soort hiphop. Er wordt meer gezongen, er zitten meer melodieën in, meer new wave-invloeden, maar tegelijk blijft de focus wel op lyrics liggen. Je voelt dat onze generatie iets anders wil vertellen. Al die verschillende stijlen samen vormen echt een heel frisse cocktail.”
Toch draait het volgens hem niet om ego’s of concurrentie, maar om samen groeien. “We zijn concurrenten, maar eerst en vooral blijven we maten. Cloud chasen bestaat bij ons eigenlijk niet. Iedereen mag mee op de trein. We willen gewoon dat iedereen rondom ons beter wordt.”
©
Bram De Jaegher
'Brussel heeft mij veranderd als persoon'
Hoewel hij oorspronkelijk uit Sint-Niklaas komt, voelt Brussel vandaag als zijn echte creatieve thuis. De stad gaf hem niet alleen kansen, maar veranderde hem ook persoonlijk. “Die community hier betekent alles voor mij. Ik kom van een plek waar creativiteit veel meer verborgen zat. Hier in Brussel is dat volledig omgekeerd. Omdat er zoveel gebeurt, komt iedereen naar buiten om zijn craft te tonen. Die gezonde strijd om coole dingen te maken leeft hier echt.”
Hij omschrijft zichzelf als iemand die van nature eerder introvert is, maar zegt dat Brussel hem uit zijn comfortzone heeft gehaald. “Ik zou het liefst hele dagen gewoon in mijn kamer zitten en mijn eigen ding doen. Maar, omdat ik weet dat er buiten zoveel moois gebeurt, heeft deze stad mij echt veranderd als persoon. Dat betekent alles voor mij.”
BRUX als community
BRUX begon oorspronkelijk als kledingmerk, maar groeide de afgelopen maanden uit tot veel meer dan dat. Voor Ide Snake draait het project vooral om verbondenheid en kansen creëren. “Er zijn zoveel gasten die weinig weten over hoe ze hun muziek naar buiten moeten brengen of hoe samenwerkingen werken. En wij willen tonen dat die trots van samenwerken met kleinere artiesten wel degelijk bestaat. Muziek is voor iedereen en Brussel is voor iedereen.”
Dat collectieve gevoel zit volgens hem ook in de dagelijkse omgang binnen de scene. “We gaan naar elkaars shows, luisteren naar elkaars demo's, geven commentaar op elkaar. Natuurlijk is dat soms moeilijk, want samenwerken betekent ook eerlijk zijn. Maar op het einde van de dag willen we allemaal het beste voor elkaar.”
Moedertaal als de basis
Naast zijn eigen muziek blijft ook Moedertaal een belangrijk onderdeel van zijn leven. Het platform leerde hem vooral relativeren, zegt hij zelf. “Mijn hart is moedertaalblauw. In het begin kwamen daar grote artiesten langs en voelde dat heel spannend. Maar wat Moedertaal mij geleerd heeft, is dat iedereen gewoon een mens is. Of je nu je eerste single uitbrengt of je zevende major album bij Top Notch: dat betekent evenveel.”
Hij stoort er zich dan ook aan hoe hard de muziekindustrie vandaag draait rond cijfers en streamingstatistieken draait. “Ik ben echt een tegenstander van maandelijkse luisteraars op Spotify. Mensen zijn daardoor verkeerd opgevoed. Veel streams betekent zogezegd automatisch dat iets goed is. Terwijl ik soms artiesten ontdek waarvan ik denk: Wauw, ik zou ooit graag met die persoon samenwerken en dan blijken die misschien maar vijfhonderd maandelijkse luisteraars te hebben. Kan me écht niets schelen.”
Lees meer over: Brussel , Ice , Muziek , BRUZZ Ice community , ide snake , moedertaal
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.