Denzel Curry kwam niet naar Brussel om te pleasen. Met messcherpe raps en clusterbommen van beats liet hij enkel verschroeide aarde achter.

©
Bram De Jaegher (BRUZZ)
| Denzel Curry op de Red Stage van Couleur Café
Review: Denzel Curry eindigt Couleur Café met een mokerslag
Denzel Curry komt in veel gedaantes, als een knipmes wisselt hij tussen ingetogen en uitzinnig. In Brussel kregen we zijn brutaalste versie over de vloer: Big Ultra, de gewiekste straatrapper met grote mond en nog grotere moshpits. Nog voor hij opkwam verscheen er een sinistere doodskop op de backdrop, om nog eens extra in de verf te zetten dat dit een show zou worden met het mes op de keel.
Als een wervelwind stormde de Amerikaanse rapper het podium op met ‘Act a fool’, waarna hij de wei helemaal in lichterlaaie zette met ‘Ricky’. De energiemeter ging meteen de hoogte in. “I used to smart-talk, but now I had to dumb it down,” rapte hij op ‘Black flag freestyle’. Curry’s dj smeet beats als clusterbommen de menigte in en rapte ondertussen flink mee.
Mitrailleur
Die beats waren rauw en rellerig, alsof je naar een tijd van meedogenloze posses als NWA werd teruggekatapulteerd. Bliksemschichten schoten over de backdrop, alligators (een verwijzing naar Curry’s thuisstaat Florida) keken argwanend toe. Regelmatig hoorde je geweerschoten door de songs knallen. Curry vuurde er raps tussen op het ritme van een mitrailleur.
Curry’s alter ego Big Ultra dook voor het eerst op in King of the mischievous south, zijn eerste mixtape uit 2012. Vorig jaar keerde hij met deel twee terug naar zijn wortels: southern trap, rauwe beats en een attitude die je omver blaast. De helft van zijn set kwam uit die nieuwe plaat, maar Curry greep ook terug naar ouder werk.
Uit zijn intimistische lockdownplaat Melt my eyez see your future plukte hij ‘Walkin’’, een song over hoe hij al zijn hele leven op de vlucht is. ‘Got me geeked’ was met zijn glinsterende synths een ingetogener moment. Het was maar een fractie, want met het van Lil Ugly Mane geleende ‘Twistin’’ en met bassen waar je ingewanden van gingen trillen in ‘Goated’ en ‘Sumo/Zumo’ lanceerde Curry opnieuw een paar withete moshpits.
Mozes
“Raise hell in the motherfucking middle!” riep de rapper. Curry was niet gekomen om te biechten. Hij wilde een harde, brute show. Die liet hij in het slot in overdrive gaan met een nietsontziend ‘Hot one’, een indrukwekkend stukje a capella in ‘Ultimate’ en het aardedonkere ‘Clout Cobain’.
Met zijn dreunende bassen en vlammende raps wist Curry precies hoe hij de massa in beweging moest krijgen. Alleen de menigte openrijten als een volleerde Mozes om ‘Bulls on parade’ van Rage Against the Machine in dynamiet te doen veranderen, lukte hem niet. Misschien moet hij wat tips vragen aan Zwangere Guy, zolang hij nog in Brussel is.

Live vanop het festival
- meer reviews van optredens op Couleur Café
- volg live wat er op Couleur Café gebeurt in onze liveblog
Lees meer over: Brussel-Stad , Ice , Events & Festivals , Muziek , Couleur Café 2025 , Reviews Couleur Café 2025 , review , denzel curry