| Een MIVB-schuilhuisje met reclamepanelen

Raad van State schorst contract voor reclame in schuilhuisjes MIVB

SDS
© BRUZZ
09/08/2019

De MIVB had recent een openbare aanbesteding uitgeschreven voor de uitbating van reclamepanelen in nieuwe schuilhuisjes aan tram- en bushaltes. Reclamegigant Clear Channel haalde het merendeel van het contract binnen, maar de Raad van State schorst dat nu omdat een essentieel aspect in de aanbesteding ontbreekt.

Centraal in het gerechtelijke dispuut staat een contract voor de exploitatie van reclamepanelen in 800 nieuwe bus-en tramhokjes van de MIVB, een aantal dat stapsgewijs kan klimmen tot 2.000. De markt werd onderverdeeld in vijf loten, telkens van een viertal gemeenten.

Daarvoor schreef de vervoersmaatschappij een openbare aanbesteding uit. Buitenreclamegiganten Clear Channel en JC Decaux waren de enige kandidaten. De MIVB kende uiteindelijk vier van de vijf loten aan Clear Channel toe, en één aan JC Decaux. Maar de Franse firma trok naar de Raad van State over die beslissing, met als centraal argument dat de openbare aanbesteding een duidelijk gebrek had.

En het hoogste administratieve rechtscollege heeft die redenering van de advocaten van JC Decaux nu gevolgd, meldt zakenkrant L’Echo. De toekenning van de openbare aanbesteding is geschorst.

Aantallen

In de aanbesteding ontbrak een onontbeerlijk element, oordeelt de Raad. Binnen de financiële criteria om de kandidaturen te beoordelen woog de prijs die zij wilden betalen per type reclamepaneel – analoog, digitaal, of een rolpaneel – het zwaarst door. Maar de kandidaten moesten niet formeel laten weten hoeveel van elk type reclamepaneel ze wilden plaatsen. Ze moesten alleen prijzen per type paneel opgeven, zonder verdere verbintenis. Met andere woorden, op het moment dat het contract er zou komen, mochten ze voor elk schuilhuisje kiezen welk type reclamepaneel ze er zouden installeren.

De prijs die de kandidaat opgaf lag dus helemaal niet vast, maar zou afhangen van de aantallen van elk type paneel die ze zouden beslissen te plaatsen. Digitale panelen zijn bijvoorbeeld veel duurder dan vaste of rolpanelen, en als er veel minder worden geplaatst dan in het contract vooropgesteld was, kan de concessiehouder veel geld besparen.

Inkomstenderving

Voor de MIVB, die BRUZZ laat weten pas te willen reageren nadat het de uitspraak bestudeerd heeft, is het arrest van de Raad van State slecht nieuws. De publiciteitspanelen in de nieuwe bushokjes zullen niet meteen in gebruik worden genomen, en daardoor zal de maatschappij inkomsten mislopen.

Het nieuwe buitenreclamecontract zou de vervoersmaatschappij 39 miljoen euro opleveren, tegenover een totale kost van 100 miljoen euro voor de nieuwe schuilhuisjes. Verwacht wordt dat er een nieuwe aanbesteding zal worden uitgeschreven.

De gespecialiseerde giganten JC Decaux en Clear Channel zijn in een hevig gevecht verwikkeld over de reclame op de openbare weg in België. Onder meer in Gent en Luik spande een van beide publiciteitsfirma’s een rechtszaak tegen de ander in, en vorige maand werd JC Decaux nog verplicht om 2,5 miljoen euro aan reclame-inkomsten terug te betalen aan het Brussels Gewest, na een klacht van de Amerikaanse concurrent.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Justitie, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni