Een kwart van de passagiers in januari op de luchthaven waren transferpassagiers dankzij het netwerk van Brussels Airlines en partnerluchtvaartmaatschappijen tussen Noord-Amerika, Europa en Afrika. De meeste vluchten op de luchthaven zijn gericht op essentiële reizen, zowel voor professionele als familiale redenen.
Vele intercontinentale vluchten hebben een lage bezettingsgraad qua passagiers, maar nemen ook vracht mee, zegt de luchthaven. De vervoerde vrachtvolumes namen in januari toe met 21 procent tegenover januari 2020. "Dankzij dit resultaat blijft Brussels Airport het beter doen dan het gemiddelde op Europees en wereldvlak," klinkt het. Het totale volume aan goederen dat werd behandeld op de cargoafdeling, is gegroeid met 18 procent tot 58.311 ton.
Het totale aantal vliegbewegingen in januari is met 66 procent gedaald. Er waren 5.680 bewegingen tegenover 16.885 vorig jaar Het aantal passagiersvluchten daalde met 78 procent. Het aantal vrachtvluchten is met 41 procent gestegen ten opzichte van januari 2020. Die vlogen overdag, het aantal nachtvluchten nam niet toe.
Belangrijk voor transport coronavaccins
Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company, zegt dat luchthaven nog enkele uitdagende maanden voor de luchtvaartsector verwacht. "Het verbod op niet-essentiële reizen, dat twee weken geleden inging en ook de maand februari zal bepalen, doet de passagiersaantallen nog verder dalen. Wij hopen dat niet-essentiële reizen voor de paasvakantie veilig kunnen hervatten en hebben goede hoop voor de komende zomer."
Feist merkt op dat de lage activiteit aan passagierszijde in schril contrast staat met de cargoactiviteiten. "Brussels Airport blijft een belangrijke rol spelen in het transport van COVID-vaccins dankzij onze gespecialiseerde infrastructuur en partners."