Cycloparking.brussels, fietsboxen beheerd door bike for Brussels, hier in Evere
© PhotoNews | Cycloparking.brussels, fietsboxen beheerd door bike for Brussels, hier in Evere.

Wachtlijst voor beveiligde fietsparking groeit: gewest maakt extra geld vrij

ZM
© BRUZZ
13/10/2020

Brusselse gemeenten krijgen 500.000 euro extra subsidies om fietsparkings te installeren, goed voor onder meer 500 nieuwe plaatsen in fietsboxen dit jaar. Geen luxe, want tijdens de Covidcrisis groeide de wachtlijst voor een beveiligde fietsenstalplaats van 4.000 tot 6.700 mensen.

Het aantal fietsers in Brussel zit al even in stijgende lijn,maar met het aantal fietsers steeg ook het aantal fietsdiefstallen. Tussen 2016 en 2019 was er een stijging te zien van 27 procent in het aantal aangiftes. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 fietsers wiens fiets gestolen werd niet opnieuw op de fiets kruipt, wat het belang van diefstalpreventie bewijst. Dat antwoordde mobiliteitsminister Elke Van den Brandt op vragen van Geoffroy Coomans (MR), Cieltje Van Achter (N-VA) en Els Rochette (One.brussels SP.A)

15.000 fietsen geregistreerd

Het actieplan tegen fietsendiefstal van 2016 bestond onder andere uit het digitaliseren van de meldingsprocedure van diefstal. Dat kan mogelijk de cijfers verhoogd hebben van het aantal fietsdiefstallen, aangezien mensen nu sneller aangifte doen. Ook het fietsregistratieplatform mybike.brussels bleek een groot succes. Sinds de lancering in maart werden al meer dan 15.000 fietsen geregistreerd. Van de gestolen fietsen die een registratiesticker hadden werd zo’n 20 procent teruggevonden, terwijl er van de niet-geregistreerde fietsen maar 4 procent werd opgespoord.

Uit een evaluatie van het actieplan blijkt dat vooral het tekort aan veilige fietsparking een probleem blijft. De wachtlijst voor een beveiligde fietsenstalplaats - in een fietsbox of op een andere plek - groeide van 4.000 voor de Covidcrisis tot 6700 mensen vandaag. "Deze forse stijging is onaanvaardbaar," vindt Cieltje Van Achter. "Minister Van den Brandt en de gemeenten moeten hier meer werk van maken.”

De Brusselse regering heeft daarom beslist om 500.000 euro subsidies vrij te maken voor gemeenten om dit aanbod van beveiligde plaatsen op te krikken. Er zullen in de loop van dit jaar zo 500 plaatsen in fietsboxen bijkomen, zodat het totaal op 2500 plaatsen komt. 400 van die plaatsen zijn ondertussen al gerealiseerd, tegen het einde van het jaar komen er nog eens 100 bij. Het totale aantal fietsboxen groeit zo tot 500. De subsidies dienen ook voor extra fietsnietjes en plaatsen in buurtparkings.

Twee gemeenten doen niet mee

Voor 5 euro per maand kunnen fietsers een abonnement nemen op de beveiligde fietsboxen of fietsenstallingen. “We willen ervoor zorgen dat deze plaatsen worden gebruikt door mensen die ze echt nodig hebben en niet als opslagplaats.”

Enkel Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Joost-ten-Node zijn nog niet ingegaan op het aanbod van parking.brussels: “Deze twee gemeenten zien de noodzaak niet in om het beheer van hun fietsboxen aan parking.brussels over te laten en aan te bieden op ons platform. Hierdoor zijn de prijzen voor gebruikers in deze gemeenten niet gelijk aan die van de 17 andere gemeenten.”

Burgemeesters Emir Kir van Sint-Joost-ten-Node en Olivier Maingain van Sint-Lambrechts-Woluwe reageren op dezelfde manier. "Waarom zouden we dat uit handen geven als we dat perfect zelf kunnen regelen?", zegt Kir. Bovendien ontkennen ze dat abonnementen op fietsboxen in hun gemeenten duurder zouden zijn.

Fietsparking in leegstaande panden

Parking.brussels huurt intussen ook van particulieren plaatsen die ze kunnen omvormen tot fietsenstalling. Daarmee wil het parkeeragentschap de druk op de openbare ruimte verlichten. “Voor het plaatsen van extra fietsboxen moet meestal een parkeerplaats worden opgeofferd. Op lange termijn zullen de fietsboxen niet voldoen. Daarom werkt parking.brussel proactief aan het inrichten van buurtparkings in leegstaande panden”, klinkt het.

One.brussels is tevreden met de maatregelen en benadrukt dat het belangrijk is om de inspanningen ook vol te houden. Anders zou de forse groei van het aantal fietsers tijdens de coronacrisis wel eens tijdelijk kunnen zijn, vreest Els Rochette.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, fietsbox, fietsdiefstal

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni