Burgemeester Ukkel: 'Niet overdrijven met zones dertig'

© google
| De Brugmannlaan waar zone 30 zou gelden.

De omvorming van enkele belangrijke wegen in zijn gemeente tot zone 30 baart de Ukkelse burgemeester Boris Dilliès (MR) zorgen. Ook de Molenbeekse schepen van Mobiliteit vindt dat de snelheid op grote assen ‘acceptabel’ moet zijn.

Volgend jaar wordt 30 km/u de norm in het Brussels gewest, 50 (of 70) km/u wordt de uitzondering. Vorige week lanceerde Mobiel Brussel een kaart met daarop de gewestwegen die zone 30 zouden worden en ook de belangrijke gemeentelijke wegen waar het gewest de snelheid graag gereduceerd ziet tot 30km/u.

Bedoeling is dat over het voorstel en de kaart nog overleg gepleegd wordt met de gemeenten, de politiezones en de vervoersmaatschappijen.

In Ukkel heeft burgemeester Boris Dilliès (MR) alvast enkele voorstellen tot verbetering klaar. In die gemeente blijft de Churchilllaan een zone 50, maar de Waterloosesteenweg, de Alsembergsesteenweg, de Brugmannlaan en de De Frélaan worden zone 30. Dat verontrust Dilliès. Hij is voor een beperking van de snelheid in het gewest, maar alleen 'daar waar mogelijk'. “Er moeten rustige wijken zijn, maar er moeten ook nog wegen zijn waarlangs mensen voor wie de wagen onmisbaar is, zich kunnen verplaatsen,” zegt hij in de krant Le Soir.

Voor de burgemeester is het ondenkbaar dat de Brugmannlaan of de Waterloosesteenweg plots een zone 30 wordt. Hij twijfelt eraan of de snelheidslimiet gerespecteerd zal worden. “Je kan niet om de vijftig meter een camera of een politieagent plaatsen,” zegt hij. “En als een maatregel op die manier uitgehold wordt, zijn we nog verder van huis.” Dilliès vindt het zinvoller om strikt toe te zien op de naleving van de bestaande zones 30 en een zero tolerance-beleid te voeren op de zone 50-wegen.

Ook de Molenbeekse schepen van Mobiliteit, Abdellah Achaoui (PS) wil zeker enkele wijzigingen aanbrengen op het voorstel van het gewest. Voor Molenbeek staan de Ninoofsesteenweg, de Edmond Machtenslaan en ook de Gentsesteenweg ingetekend als zone 30. Over de Jubelfeestlaan wil het gewest nog praten met de gemeente. “Wij zijn wat dit thema betreft een hele goede leerling,” zegt Achaoui. “Een heel groot deel van ons gemeentelijk wegennet is al zone 30. Maar op de grote regionale toegangswegen moet de snelheid acceptabel blijven. Die kun je niet zomaar omvormen tot zone 30. De MIVB, de ambulances moeten er nog vlot kunnen passeren.”

In de meeste Brusselse gemeentes ligt het gewestelijk plan eerstdaags op de tafel van het schepencollege. In Etterbeek komt de kwestie donderdag ter sprake. “Voor de kleine wegen is er geen probleem,” zegt schepen van Mobiliteit Rik Jellema (Groen). “90 procent van onze gemeentelijke wegen is immers al zone 30.” De schepen is ook tevreden met de verlaging van de snelheid op de Tervurenlaan, die van 70 naar 50 km/uur gaat. En wat met de Jachtlaan en de Waversesteenweg die van 50 naar 30 km/u gaan? “Dat zijn grotere assen die we nog nader moeten bekijken,” aldus Jellema.

Ook in Sint-Lambrechts-Woluwe moet het schepencollege zich nog uitspreken. In die gemeente zou de Marcel Thirylaan helemaal zone 30 worden. “Een straf voorstel,” zegt schepen van Mobiliteit Gregory Matgen (Défi). Ook wil het gewest met de gemeente in discussie gaan over de verlaging van de snelheidslimiet in de Meilaan, de Hippocrateslaan en Tomberg. “We zijn voorstander van het principe dat de zone 30 de norm wordt, maar we vrezen ook dat de wegen onvoldoende aangepast zullen worden zodat de zone 30 niet gegarandeerd kan worden.”

In Schaarbeek worden steenwegen als de Rogierlaan en de Haachtsesteenweg omgevormd van zone 50 naar zone 30. “Een goede oplossing,” vindt schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen). “Er liggen meerdere scholen aan die wegen.”

Ook in Anderlecht heeft schepen van Mobiliteit Suzanne Müller-Hübsch (Groen) geen probleem met de snelheidsverlaging op de grote assen als de Ninoofse- en de Bergensesteenweg. “Dat zijn nu al hele stedelijke wegen, met huizen die vlak tegen de straat liggen en waar het doorgaans zo druk is dat je er toch geen 50 km/u kan rijden. Wij kijken uit naar de omvorming tot zone 30. Het zal duidelijker en veiliger zijn.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?