| De elektrische bus 33 verbindt het stadscentrum met Louiza.

Elektrische bus 33 lijkt voorlopig niet erg populair

JP
© BRUZZ
04/08/2018

De nieuwe bus 33, die Louiza met het stadscentrum verbindt, blijft tot nu toe vrijwel leeg. De buslijn werd ruim twee maanden geleden ingehuldigd. Het gaat om de eerste elektrische bus van België.

Twee maanden na zijn eerste rit, is bus 33 nog niet ontdekt door het publiek. Dat zegt een chauffeur van die lijn. “Soms rijden er vijf of zes mensen mee, maar meestal blijft hij leeg,” zegt de chauffeur aan La Capitale. De buschauffeur gokt dat het ligt aan de frequentie. De bus vertrekt maar één keer per twintig minuten, dus soms is het sneller om te voet te gaan.

Op dit moment beschikt de MIVB nog niet over officiële cijfers van het aantal reizigers in bus 33. Om de balans op te maken, moet er tenminste een half jaar verstreken zijn, laat een woordvoerder weten. De nieuwe bus maakt deel uit van een openbaarvervoersplan van de MIVB dat nog zes andere lijnen uit zal rollen.

De zeven nieuwe citybussen, elektrische bussen van busbouwer Solaris, zijn kleiner dan standaardbussen. Er is plaats voor 42 reizigers. De busjes zouden volgens de MIVB ook makkelijker door de smalle straatjes van het centrum kunnen laveren.

Brussels parlementslid Céline Delforge (Ecolo) noemt bus 33 ‘een gadget-lijn’ die zijn nut niet heeft bewezen. “De elektrische bus heeft heel veel gekost, en dat budget kan niet meer gebruikt worden voor andere lijnen, waar het harder nodig is.”

Ze wijst erop dat haar partij jaren geleden al voorstelde om over te schakelen naar bussen die rijden op gas, naar voorbeeld van andere steden met een lage emissiezone. Ze betreurt dat minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) dat voorstel niet heeft aangenomen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni