Proefproject met dodehoekverklikker voor fietsers op komst

© PhotoNews
| Vrachtwagen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met waarschuwing "Dode hoek."

Volgend jaar zal in Brussel de 'dodehoekverklikker' SofAlert getest worden. Dat systeem waarschuwt fietsers voor gevaarlijke verkeerssituaties. De Brusselse regering kende subsidies toe aan een proefproject van 50 tot 100 testpersonen. "Ons project onderscheidt zich, omdat het vertrekt vanuit het standpunt van de fietser."

SofAlert werd bedacht door drie schoolvriendinnen van Sofie De Ridder (12), die eind juni 2016 overleed bij een dodehoekongeval met een vrachtwagen in Eppegem. De drie vriendinnen putten er inspiratie uit om een uniek waarschuwingssysteem te ontwikkelen.

De dodehoekverklikker ving prijs op de Solar Olympics. Maar de ouders van vriendin Kato lieten het daar niet bij en werkten SofAlert, genoemd naar de overleden Sofie, verder uit. In januari waren de eerste prototypes klaar. 

Verklikker voor fietsers

"Er zijn wel veel verklikkers, maar ze vertrekken allemaal vanuit het standpunt van de vrachtwagens. Voor fietsers is er geen technologie die hen waarschuwt voor gevaarlijke situaties", legt initiatiefneemster Els Dauwe uit aan BRUZZ.

SofAlert werkt via geluid- en lichtsensoren. Zodra de waarschuwingsunit op anderhalve meter links van de fiets een voorwerp registreert en een draaiende motor waarneemt, wordt de fietser gewaarschuwd. Dat gebeurt met een licht- en geluidsignaal. 

Enkel bij gevaar

"Het is een slim systeem en regeert enkel als er echt gevaar is", zegt Dauwe. "Als de unit de hele tijd waarschuwt, zetten fietsers het systeem ook gewoon uit. Ons systeem werkt bovendien altijd, ook bij moeilijke weersomstandigheden zoals regen of mist."

In eerste instantie is het de bedoeling om de fietsers met SofAlert uit te rusten, maar op langere termijn zouden ook vrachtwagenchauffeurs een unit moeten hebben. "Dan worden ze beide verwittigd voor gevaarlijke situaties."

Testproject in Brussel

Staatssecretaris voor Verkeersveiligheid en Digitalisering Bianca Debaets (CD&V) gelooft alvast in het project. Ze kende een subsidie toe die een proefproject met 50 tot 100 testfietsers in Brussel voor de helft financiert. De details liggen nog niet vast, maar Dauwe hoopt het in mei of juni 2019 te testen.

Om SofAlert daadwerkelijk op te markt te brengen, moet het door een ingenieurs- en ontwerpbureau verfijnd worden. Daar is budget voor nodig. Om de beoogde 75.000 euro bij elkaar te krijgen, lanceerden Dauwe en haar man een crowdfundingcampagne.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?