Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open Vld) wil onder meer via rekeningrijden de geldkraan voor Metro 3 openhouden, zo meldde BRUZZ woensdagochtend. Op veel steun voor dat plan kan hij voorlopig niet rekenen. PS is alvast vierkant tegen, alleen al omdat de grootste regeringspartij het plan voor Brussels rekeningrijden Smartmove naar de prullenmand verwijst. “We gaan de verkeersopstopping in Brussel die door pendelaars veroorzaakt wordt niet oplossen met een pestbelasting.”
PS wil niet weten van Metro 3-financiering Gatz: ‘Wij zeggen nee tegen rekeningrijden’
Dat het Brussels Gewest in moeilijk financieel vaarwater zit, is een understatement: de schuld dreigt zonder ingrepen tegen 2028 op te lopen tot maar liefst 17 miljard euro, ofwel 286 procent van de inkomsten.
Om niet dieper in een monetaire impasse te vervallen, wil Gatz die schuldratio onder 205 procent zien zakken. In dat kader legde Gatz zopas een nota op de regeringstafel met budgettaire prognoses tot 2030. Daarin staat onder meer dat, in combinatie met een aantal voorwaarden en maatregelen, de werken voor Metro 3 vanaf 2026 jaarlijks met 250 miljoen euro gefinancierd kunnen worden dankzij Smartmove, de slimme kilometerheffing die de Brusselse regering plant.
“Deze pestbelasting zou ook Brusselaars treffen die om gezins- of beroepsredenen geen andere keuze hebben dan de auto te nemen”
‘Pestbelasting’
PS, de partij van minister-president Rudi Vervoort, voelt alvast niets voor het voorstel van Gatz. De reden is simpel, aldus Brussels PS-voorzitter Ahmed Laaouej in een reactie: “Wij zeggen nee tegen rekeningrijden.”
“We gaan de verkeersopstopping in Brussel die door pendelaars veroorzaakt wordt niet oplossen met een pestbelasting, die bovendien des te onaanvaardbaarder is omdat zo’n belasting ook Brusselaars zou treffen die om gezins- of beroepsredenen geen andere keuze hebben dan de auto te nemen”, aldus Laaouej. “Daarbij: autobelastingen leveren per jaar al 20 miljard euro op voor de verschillende overheidskassen.”
De Franstalige socialisten willen daarentegen extra mikken op het openbaarvervoersaanbod. “Laten we focussen op de ontwikkeling van die alternatieve vervoersmodi in plaats van huishoudens extra belasten.”
'Financiering federale overheid'
Coalitiepartner Groen laat bij monde van de woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt weten dat het niet wil vooruitlopen op de bespreking van de nota van Gatz binnen de schoot van de regering.
Die andere meerderheidspartij, Vooruit.brussels, reageert dan weer dat ze “de demarches van Gatz ondersteunt in het zoeken naar verschillende opties om de financiering van metro 3 te garanderen, met respect voor het niet verder overschrijden van ons globaal schuldenplafond”.
“Het is belangrijk om de discussie zonder taboes en exclusieven te kunnen voeren en dus spreken we ons op dit moment niet uit tegen één of meerdere van de voorliggende pistes.” Het lijkt de partij ook “normaal dat er meer financiering komt vanuit de federale overheid, hetgeen in lijn is met gelijkaardige praktijken in het buitenland waar de nationale overheid een deel van de kosten van dergelijke infrastructuurwerken draagt, aangezien ze ten dienste staat van alle bezoekers en werknemers van de hoofdstad”.
"Het lijkt ons normaal dat er meer financiering komt vanuit de federale overheid, hetgeen in lijn is met veel gelijkaardige praktijken in het buitenland"
‘Factuur naar pendelaar’
De N-VA maakt het voorstel van Gatz met de grond gelijk. “Brussel leeft al jaren op de poef. Dat is een bewuste keuze van de regering-Vervoort”, zegt Brussels parlementslid Cieltje Van Achter: “Projecten – zoals Metro 3 – worden opgestart zonder de financiering te voorzien. Nu stelt minister Gatz vast dat het geld op is en zijn er noodgrepen nodig om onze stad van het faillissement te behoeden.”
“In plaats van ten gronde na te denken over waar onze prioriteiten liggen, welke projecten we blijven financieren en hoe we meer mensen aan de slag krijgen, schuift Gatz de factuur door naar de pendelaar”, vervolgt Van Achter. “Negen op de tien leerkrachten in het Brussels Nederlandstalig onderwijs komt uit Vlaanderen. Als ik minister Gatz naar de impact op deze groep mensen vraag, krijg ik geen antwoord. Wil de minister die mensen echt extra belasten?”
Lees meer over: Mobiliteit