| De speed pedelec kan tot 45 km/u rijden en is daardoor een pak sneller dan de gewone e-bike.

Hoewel de verkoop van speed pedelecs sinds de uitbraak van de coronacrisis weer in de lift zit, slagen de elektrische fietsen er niet in om door te breken op de Brusselse markt. In de eerste helft van dit jaar zijn er 116 fietsen verkocht, een daling van 32 procent vergeleken met vorig jaar.

In juni werden over het hele land 1663 modellen verkocht, ongeveer 300 meer dan vorig jaar. “Net zoals bij gewone fietsen, raakt de speed pedelec steeds populairder voor recreatief gebruik”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio. Ondanks de dalende verkoopscijfers tijdens de lockdown, verwacht men bij Traxio een inhaalbeweging later dit jaar.

Maar in Brussel doen de snelle, elektrische fietsen het een stuk slechter. De eerste helft van dit jaar werden 116 modellen verkocht, een derde minder dan vorig jaar. Ter vergelijking: in koploper Antwerpen werden er in dezelfde periode 1469 verkocht. “Voorlopig kennen we de exacte redenen nog niet”, zegt Thomas Schoenmakers van fietsersorganisatie ProVelo. “De speed pedelec is wel ideaal voor langere afstanden, terwijl verplaatsingen binnen Brussel meestal niet ver zijn.”

Ook bij Brussel Mobiliteit denkt men er zo over. "Binnen Brussel zijn de afstanden een stuk korter, waardoor de fiets niet volledig tot zijn recht zou komen", legt woordvoerster Inge Paemen uit. "De speed pedelec is dan ook vooral geschikt voor pendelaars die langere afstanden moeten overbruggen."

Zone 30 op komst

Volgens Wies Callens van de Fietsersbond kan ook het gebrek aan veilige fietsenstallingen een rol spelen. “De prijs van een speed pedelec kan al gauw oplopen. Gebruikers moeten dus over de mogelijkheid beschikken om hun fiets veilig op te bergen, wat vaak nog niet het geval is.”

Bij Traxio vermoedt men dat ook de geplande zone dertig in het Brusselse Gewest, die ingaat op 1 januari 2021, van invloed kan zijn. “De speed pedelecs kunnen maximum 45 km/u rijden, onnodig in een zone dertig dus”, klinkt het. “Veel consumenten zullen in dat geval dan ook opteren voor een gewone elektrische fiets.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni