Treintickets worden beschikbaar op externe apps

© PhotoNews
| NMBS-trein in het station Brussel-Zuid.

Spoorwegmaatschappij NMBS laat externe partijen voortaan toe om digitaal treintickets te verkopen. "We verwachten dat we de komende weken en maanden overeenkomsten met verschillende apps zullen kunnen aankondigen", zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman donderdag.

Treintickets kunnen momenteel alleen digitaal gekocht worden op de app van de NMBS zelf en op de app van Olympus Mobility (enkel voor bedrijven).

Daar komt nu verandering in. De NMBS heeft een standaardovereenkomst opgesteld die ondertekend kan worden door elke partij die een mobiliteitsapp heeft of ontwikkelt. Zij kunnen bijvoorbeeld het standaardbiljet, het weekendbiljet, Go Pass 1, Rail Pass 10, Railease en het seniorenbiljet aanbieden.

De NMBS heeft al overeenkomsten gesloten met meerdere partijen, zegt woordvoerder Temmerman, maar voorlopig wordt alleen de naam XXImo, een mobiliteitsaanbieder die zich richt op bedrijven, vrijgegeven. Hij zal vanaf september in zijn Milo-app NMBS-tickets integreren.

"We verwachten dat de komende weken en maanden nog meer bedrijven de overeenkomst zullen tekenen en zullen starten met het digitaal aanbieden van een aantal populaire NMBS-tickets", stelt de spoorwegmaatschappij. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over