1594 Wolfers2

Horta en Wolfers herleven in Jubelparkmuseum

Elien Haentjens
© BRUZZ
28/11/2017

Op maar liefst 350 vierkante meter herstelt het Jubelpark­museum Victor Horta’s interieur voor zilver- en juwelierszaak Wolfers Frères in ere – het meest luxueuze dat Horta ooit ontwierp. De zaal, waarin ook de collecties art nouveau en art deco een plek krijgen, vormt de start van een ambitieus project. Conservator Werner Adriaenssens leidt BRUZZ langs zes mijlpalen uit de geschiedenis van Horta en Wolfers.

Mijlpaal 1
“Toen Wolfers omwille van de Noord-Zuidverbinding werd onteigend, koos de familie in 1912 voor een strategisch gelegen stek in de Arenbergstraat. Niet alleen lag de winkel tussen de bovenstad, waar de rijke families hun herenhuis hadden, en de benedenstad met de beurs, maar ook vlak bij de Sint-Hubertusgalerijen."

"Die gaanderij was begin twintigste eeuw de plek waar rijke dames gingen winkelen. Wanneer hun man terugkwam van de beurs en de zaken waren goed verlopen, was een tussenstop bij Wolfers Frères – de zonen Philippe, Max en Robert en neef Albert – vanzelfsprekend.”

1594 Wolfers

Mijlpaal 2
“Met rijke klanten als Solvay en Van Eetvelde kon Wolfers Frères bijna niet anders dan ook met Victor Horta werken, de meest prestigieuze architect van die tijd. Horta ontwierp in 1909 een gebouw met atelier en luxueuze winkelruimte, die werd gerealiseerd door de
Britse firma F. Sage & Co."

"Voor dit project restaureerden we dat hele interieur, en lieten we de groene fluwelen bekleding van de vitrines opnieuw weven. Zo willen we de kleurenharmonie van Horta – met het donkerrode Cubaanse mahoniehout, het donkergroene fluweel, de goudaccenten van het beslag en de mauve kleur van de muren – in al haar glorie herstellen. Om de oorspronkelijke sfeer nog te versterken, werkten we enkel met diffuus licht, en komen bezoekers binnen via de originele dubbele deur.”

Mijlpaal 3
“Na de verkoop van het pand aan KBC in 1973 schonken Philippe Wolfers’ kleindochters, Janine Schotsmans-Wolfers en Claire-Nelly Baeyens-Wolfers, het winkelinterieur aan ons museum. Een klein deel ervan stond jarenlang wat verloren in de ruimtes rond Aziatische kunst, maar het merendeel bleef al die tijd in de reserve. Aangezien deze zaal min of meer dezelfde grootte en afmetingen heeft als de oorspronkelijke winkel, besloten we het 350 vierkante meter grote interieur hier opnieuw op te bouwen."

"Dat deed ik samen met Horta-specialiste Barbara Van der Wee op basis van een archieffoto, stukjes zijdebekleding die we achter een deur vonden en de gesprekken die ik jaren geleden met mevrouw Claire-Nelly Baeyens-Wolfers voerde voor mijn doctoraat. Ook de museumzalen zelf kregen een fikse opknapbeurt. Alles samen is dat goed voor een investering van meer dan één miljoen euro.”

1594 Wolfers Gioconda
Mijlpaal 4
"Aangezien Wolfers Frères in de gloriejaren over een uitgebreid cliënteel beschikte, was de winkel opgedeeld in twee helften, voor de detail- en groothandel. Nu gebruiken we die opsplitsing om binnen dit historische kader het verhaal van de Belgische art nouveau en art deco te vertellen."

"Bovendien reconstrueerden we in een verborgen achterkamertje Gioconda, de rijkelijk versierde eetkamer die Philippe Wolfers voor de internationale tentoonstelling van 1925 in Parijs ontwierp. De internationale pers was er weg van, en het werd bekroond met de Grand Prix. Het was deze expo die later haar naam zou verlenen aan de nieuwe decoratieve stijl die er werd gepresenteerd: art deco. Op eigen initiatief kocht graaf Adrien van der Burch er 150 objecten voor het museum.”

Mijlpaal 5
“Als eerste Europese instelling kreeg het museum in 1889 van de regering de opdracht om actief een collectie moderne decoratieve kunsten uit te bouwen. Deze vaas van Émile Gallé was de allereerste aankoop. Ze kostte 350 frank – het toenmalige jaarloon van een poetsvrouw. Negentig procent van die verworven stukken heeft de reserves nooit verlaten."

"Dat verandert nu met de herstructurering van het museum en de inrichting van zalen rond toegepaste kunsten uit de achttiende, negentiende en twintigste eeuw. Vanaf 2020 kunnen bezoekers hier terecht voor een overzicht van duizend jaar toegepaste kunsten – een mooie aanvulling op de architectuurrondleidingen in de stad. Bovendien krijgt het museum daarmee eindelijk de functie waarvoor het in 1889 werd opgericht.”

1594 Wolfers hanger libelle

Mijlpaal 6
"Via mijn doctoraat leerde ik Claire-Nelly Baeyens-Wolfers goed kennen. Voordat ze in 2016 overleed, had ze haar erfgenamen blijkbaar opgedragen om mij als conservator decoratieve kunsten in het museum de eerste keuze te geven uit de in de familie bewaarde stukken."

"Dankzij de goede samenwerking met de Koning Boudewijnstichting hebben we zo onder meer acht unieke juwelen, drie beeldhouwwerken en 129 ontwerptekeningen van Philippe en Marcel Wolfers, de creatieve krachten van het huis, kunnen verwerven. Ook de hanger ‘Libellule’ (1903), hét iconische stuk van Philippe Wolfers, blijft dankzij die verwerving van een stukje familiaal patrimonium toegankelijk voor iedereen.”

> Horta & Wolfers. > 30/12/2018, Jubelparkmuseum, Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Cultuurnieuws, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni