New York Times focust op Brussel als kunststad

Brussel is de voorbije jaren steeds meer uitgegroeid tot een Europees centrum voor kunstenaars én galeries. Dat is de teneur van een lange reportage in de Amerikaanse New York Times.

De goedkope huren voor ateliers, het gebrek aan een dominante Brusselse cultuur, de rol van instellingen als Wiels of nog een steeds groter koperspubliek voor kunst. Het zijn allemaal factoren die volgens de New York Times hebben bijgedragen tot het groeiende belang van Brussel als kunststad.

Die groei uit zich zowel bij de galeries – er is sprak van 50 nieuwe galeries sinds 2008 – als bij de kunstenaars zelf, die vaak uit het buitenland komen om zich in Brussel te vestigen.

Het artikel 'Brussels making a strong bid for art' wijst onder meer op het steeds grotere aantal kapitaalkrachtige kunstkopers -vaak Vlamingen en rijke Franse nieuwkomers, die zuurstof geven aan de kunstmarkt.

Brussel profiteert ook van zijn centrale ligging én van het feit dat kunst er zowel wordt gemaakt als gekocht. In een stad in Berlijn ligt de nadruk vooral op creatie, terwijl in Parijs vooral de kunstverkoop centraal staat. Brussel heeft beide, weet de Amerikaanse krant nog.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel
BRUZZ Magazine
deze week
  • Drugsgeweld in Molenbeek: 'Plots kunnen jongeren hun hele familie onderhouden'
  • Brusselse jongeren: 'We genieten van een dagje zee, maar het stigma blijft'
  • Georgia Brooks richtte de Brusselse 'women only'-businessclub The Nine op
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Nganji Mutiri: 'Ik wil films maken die men niet van mij verwacht'
  • Smahlo: au micro pour fêter l'indépendance du Congo
  • Michelle Geerardyn shows her work as AB House photographer
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement