Leerkrachten en directies stippelen mee Brussels onderwijsbeleid uit

© Belgaimage
| Kleuter- en basisonderwijs in Brussel.

Hoe kunnen we het Nederlandstalig onderwijs in Brussel nog beter maken? Op die vraag hebben directies en leerkrachten van achttien scholen uitgebreid geantwoord. Hun aanbevelingen worden gebruikt om het toekomstige beleid van het Brussels onderwijs uit te stippelen. Brussels minister en collegelid in de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) Sven Gatz (Open Vld) maakt de aanbevelingen dinsdag bekend.

Om alle meningen en voorstellen van de Brusselse leerkrachten en directies te verzamelen werd er begin 2020 een "Ronde van Brussel" georganiseerd waarop 57 scholen zich inschreven. Daarvan werden er uiteindelijk 18 onthouden. Tijdens groepsgesprekken en een online enquête werden ideeën en voorstellen uitgewisseld over thema's als meertaligheid, infrastructuur, ouderbetrokkenheid of het leerkrachtentekort.

Het resultaat is een samenvatting van tien groepen van concrete aanbevelingen die worden opgenomen in het VGC-meerjarenplan. Voorbeelden zijn het stimuleren van ouderbetrokkenheid, het voorzien in voldoende ICT-materiaal, het ondersteunen van vernieuwende pedagogische en didactische initiatieven of het aantrekkelijker maken van lesgeven in Brussel.

Herwaardering van het beroep

"Goede leerkrachten zijn de belangrijkste bouwstenen voor het kwalitatief hoogstaand Nederlandstalig onderwijs dat we in onze superdiverse grootstad met al haar uitdagingen willen bewaren en verder uitbouwen. Daarom zetten we zeer binnenkort prioritair in op de herwaardering van het beroep van leerkracht in Brussel. Vanaf maart starten we een campagne die het hele voorjaar zal duren", kondigt bevoegd VGC-collegelid Gatz aan.

De aanbevelingen werden gebundeld in een magazine dat naar alle Nederlandstalige scholen in Brussel verstuurd wordt en dat ook online beschikbaar is via www.onderwijsinbrussel.be.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?