Tienerschool_Anderlecht
© Tienerschool in Anderlecht | De Tienerschool in Anderlecht maakt gebruik van innovatieve en stimulerende leeromgevingen.

VUB-wetenschappers lanceren nieuwe inspiratiegids over ‘klaslokaal van de toekomst’

Sophie Kellens
16/09/2019

In aanloop naar het nieuwe schooljaar stellen onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel en het Brusselse architectencollectief +reseARCH nu +School’ voor. Het is een gloednieuwe publicatie waarmee ze architecten, schooldirecties en leerkrachten wil inspireren en begeleiden naar innovatieve leeromgevingen die leerlingen helpen cruciale vaardigheden voor de 21ste eeuw te verwerven.

Het klaslokaal en haar inrichting hebben een grote impact op leerprocessen. Daarom hebben VUB-wetenschappers een nieuwe inspiratiegids over het ‘klaslokaal van de toekomst’ geschreven, omdat ze vinden dat het klassieke klaslokaal niet meer aanpast is aan de hedendaagse didactiek en leerdoelen.

“Het klassieke klaslokaal met vooraan een schoolbord, de leerkracht en dan de leerlingen die aan hun bankjes zitten is gebaseerd op een verouderde premisse: onderwijs is eenrichtingsverkeer waarbij de leerkracht kennis doorgeeft aan de leerlingen. Vandaag is er in de klaslokalen veel meer interactie en leren kinderen van elkaar”, zeggen professoren Jo Tondeur en Joost Vaesen van de Vrije Universiteit Brussel.

“Bovendien moeten ze anno 2019 totaal andere vaardigheden ontwikkelen, zoals sterke ICT-skills, communicatie, samenwerken. Scholen hebben er dus alle baat bij om hun leeromgevingen in vraag te stellen en eventueel aan te passen”, aldus Tondeur en Vaesen.

Inspiratiegids

Een uitgebreide literatuurstudie en focusgroepen met architecten, scholen en onderwijsdeskundigen van zes Vlaamse en Brusselse lagere en middelbare scholen vormen de basis voor deze inspiratiegids.

De Tienerschool in Anderlecht wordt onder andere in de inspiratiegids opgenomen, omdat ze ingericht is op maat van Brusselse tieners. Ze maken gebruik van stimulerende leeromgevingen en zetten maximaal in op persoonlijke begeleiding.

Daarnaast omvat het boek ook een gebruiksvriendelijke matrix die architecten, schooldirecties en leerkrachten helpt te bepalen welke van de besproken voorbeelden zij kunnen toepassen binnen hun bestaande infrastructuur en onderwijsfilosofie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Onderwijs, Klaslokaal van de toekomst

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni