Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Vorige week werd Brussel er nog eens pijnlijk aan herinnerd hoe slecht het gesteld is met de ongevallenstatistieken.

Het klopt dat erg zware ongevallen in deze stad minder voorkomen dan in de rest van het land, en dat er een lichte verbetering is in de statistieken sinds 2004, maar al tien jaar lang vallen in dit gewest toch nog altijd jaarlijks een kleine vierduizend letselongevallen te betreuren en gemiddeld twee verkeersdoden per maand. Het Brussels Gewest had zich voorgenomen om die cijfers terug te brengen tot de helft, maar dat wil maar niet lukken.

In de hele problematiek van grootstedelijke veiligheid is het verkeer de grote boosdoener. Nochtans gaat het daar weinig over. Verkeersongevallen worden als iets onvermijdelijks gezien. Het zijn immers ‘ongevallen’. Nochtans valt er wel degelijk iets aan te doen. Dat bewijzen buitenlandse voorbeelden ten voeten uit.

Verkeersonveiligheid is er niet alleen in de cijfers, maar ook in de hoofden van de mensen. Dat blijkt uit enquêtes door de politie, recent nog bijvoorbeeld in de zone Noord. Het verkeer boezemt angst in.

Dat komt misschien ook omdat er slordig met de verkeersregels wordt omgesprongen in dit Brussels Gewest.

Dat is ook journalist Eric Goens opgevallen tijdens zijn verblijf in Brussel voor zijn drukbesproken televisieserie Molenbeek. Trottoirs en zebrapaden zijn voor vele Brusselaars handige uitwijkplaatsen om te parkeren. Dubbelparkeren? Geen probleem. Voeg daar af en toe een nachtelijke autorodeo aan toe en de verklaring voor dat onveiligheidsgevoel is snel gevonden.

De lokale overheden lijken geen blijf te weten met de duizenden dagelijkse miniovertredingen. Ze laten gewoon betijen. Wellicht in de hoop dat het verkeer zichzelf reguleert.

Of ze pakken het op kousenvoeten aan. In de gemeente Schaarbeek krijgen foutparkeerders in week één een vriendelijke uitleg. Pas in week twee krijgen ze een boete. In het licht van het voorgaande is dat een merkwaardige strategie.

Iedereen weet dat op een bepaald moment alleen een lik op stuk beleid werkt. Geef elke foutparkeerder een boete, controleer de snelheidsovertredingen, niet alleen op grote assen, maar ook in de wijken. Dat zal frustraties opleveren, maar mondt uiteindelijk uit in gedragsverandering. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.

Sinds de zesde staatshervorming is het Brussels Gewest voor verkeersveiligheid bevoegd. Staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) belooft alvast de rijopleiding aan te scherpen. Ook daar valt wat voor te zeggen. Want wie het Brusselse verkeer observeert vraagt zich geregeld af waar deze of gene automobilist zijn of haar rijbewijs heeft gehaal

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie