66 miljoen euro voor economie, veiligheid en imago

LBU
© BRUZZ
28/04/2016

De Brusselse regering maakt 66 miljoen euro vrij voor uitzonderlijke maatregelen na de (economische) tegenvallers van de lockdown in november en de aanslagen van 22 maart. Dat heeft minister-president Rudi Vervoort (PS) donderdag bekendgemaakt in aanwezigheid van zijn voltallige regering.

Van dat bedrag zal jaarlijks 20 miljoen euro naar extra veiligheidspersoneel gaan voor de MIVB. "In elk metrostation zullen er van 6 uur 's morgens tot 22 uur 's avonds veiligheidsmensen fysiek aanwezig zijn. Dat kan zowel over stewards als over agenten gaan", legt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) uit. Zo zorgt de regering voor een permanente menselijke aanwezigheid op het vervoersnet van de MIVB.

Daarnaast wordt ook geld vrijgemaakt om de beveiliging van evenementenzalen en cultuurhuizen te ondersteunen. Onder de naam "Brussel Preventie & Veiligheid" zal ten slotte een nieuw communicatie- en crisiscentrum worden opgericht dat de verschillende preventie- en veiligheidsdiensten wil samenbrengen.

Economische steunmaatregelen
Ook de Brusselse economie gaat momenteel door een moeilijke periode. Daarom werden voor de getroffen sectoren noodmaatregelen genomen ter waarde van 20 miljoen euro. Zo wordt 5 miljoen vrijgemaakt om het voor ondernemers gemakkelijker te maken kaskredieten toe te kennen.

Daarnaast wordt gewerkt aan een specifieke begeleiding voor bedrijven in moeilijkheden en komen er budgetten voor de culturele en creatieve sectoren in het stadscentrum om een nieuwe dynamiek op gang te brengen. Vorige week besliste de regering al om de city taks in de horeca tijdelijk op te schorten.

Imagoprobleem
Ten slotte wil de regering het negatieve imago van Brussel en België ombuigen. Ons land werd immers niet gespaard in de internationale pers na de aanslagen. Vooral de toeristische sector heeft daaronder te lijden.

Hiervoor zullen meerdere nationale en internationale communicatiecampagnes gevoerd worden om bezoekers en toeristen gerust te stellen en het gewest opnieuw aantrekkelijk te maken. De regering trekt daarvoor alle registers open: er komt een nooit eerder geziene promotiecampagne waarbij de troeven van de hoofdstad worden uitgespeeld, bij elke buitenlandse missie zal een lid van de regering aanwezig zijn om Brussel in de kijker te plaatsen, de economische attachés over heel de wereld zullen worden ingeschakeld en er zal samengewerkt worden met platformen voor hotelreservaties, reiswebsites en de vervoersector.

Tot slot zal de "Brusselse regering er alles aan doen om de burgers ertoe aan te zetten samen vorm te geven aan de stad via cultuur en om een sterkere sociale samenhang te creëren", aldus Vervoort.

Vanhengel: 'We moeten er als gewest weer staan na de zomer'

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni