Franstalige ouders ontevreden over kwaliteit onderwijs

© BRUZZ
28/08/2017
Ook in:
nl fr

Ouders zijn teleurgesteld over de kwaliteit van het Franstalige onderwijs. Dat is de belangrijkste conclusie uit een peiling rond onderwijs van AQ Rate-Le Soir-RTBF onder 3.340 Brusselaars en Walen. 68 procent van de ondervraagden zijn niet tevreden over de kwaliteit, bijna 82 procent vindt dat het gemiddelde niveau naar omlaag gaat.

Opvallend is wel dat de Franstaligen misnoegd zijn over het schoolsysteem, niet over de leerkrachten. Twee derde van de ondervraagden vindt de leraren "competent en goed opgeleid". Meer dan negen op tien (93,5 procent) vinden dat leerkrachten een essentiële rol in de samenleving spelen.

Bijna 87 procent van de Franstaligen vindt dat een echte 'big bang' nodig is om het schoolsysteem aan te passen aan de wereld van vandaag. Het Excellentiepact, een grote hervorming in het Franstalige onderwijs, krijgt weinig bijval: slechts 26 procent keurt het plan goed. Maar wanneer concrete elementen uit dat plan, zoals de herwaardering van het technisch en beroepsonderwijs, het in elkaar boksen van efficiënte programma's tegen afhaken op school of de herinrichting van de schoolkalender werden voorgesteld, konden die op veel meer goedkeuring rekenen.

Misschien, oppert Le Soir, heeft dat ook te maken met controversiëlere onderdelen van het Pact, zoals het verbod of in elk geval de sterke beperking op zittenblijven. Bijna drie kwart van de Franstaligen is het daar niet mee eens.

Sociale mix krijgt onvoldoende
71 procent van de ondervraagden noemt het Franstalige inschrijvingsdecreet uit 2006, dat de sociale mix in middelbare scholen moest bevorderen, een flop. Zeker in Brussel leeft dat gevoel heel sterk. Défi-voorzitter Olivier Maingain stelde afgelopen maandag nog voor om dat decreet af te schaffen, als onderdeel van een reeks eisen voor een mogelijk toekomstig regeerakkoord voor de Franse gemeenschap.

82 procent van de respondenten was het eens met de stelling dat het "gemiddelde niveau van het onderwijs naar omlaag gaat".

BRUZZ beschreef de problemen waar het Franstalig onderwijs mee kampt eerder in deze analyse, en dit artikel. Directies hebben gebrek aan tijd, financiële middelen en visie, leerkrachten zouden de juiste competenties ontberen, de eindtermen zouden te vaag en onduidelijk zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Jongeren

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni