LDD zet auto centraal in mobiliteitsplan Brussel
Het mobiliteitsplan van LDD Brussel schrapt een aantal dogma's en stelt ingrijpende structuurplannen op lange termijn voor. Opvallend is dat de auto in het plan van LDD opnieuw op de voorgrond komt. Volgens LDD staat het bannen van de wagen uit de stad gelijk met het beknotten van de vrijheid. "Individuele mobiliteit is een basisbehoefte, en zelfs een basisvrijheid van de stedeling, die ook door de overheid moet worden gerespecteerd," stelt de partij in een mededeling.
De partij pleit ook voor het verwijderen van onveilige en ongezonde fietspaden zoals die in de Wetstraat. Fietsers en voetgangers moeten hier verplaatst worden naar fietsbanen en voetpaden op de parallelle autoluwe straten. Voorts moet de metro uitgebreid en de veiligheid er verhoogd worden.
Vooraleer er een coherent mobiliteitsbeleid gevoerd kan worden, moeten alle bevoegdheden omtrent mobiliteit eerst in handen van het Brussels Gewest komen, stelt de partij. Momenteel zijn die bevoegdheden verspreid over de federale overheid, NMBS, MIVB, De Lijn, het Gewest en de 19 gemeenten.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.