Torens voor Thurn en Taxis, Bral ontstemd

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
25/02/2009
De nv Project T&T heeft een bouwaanvraag ingediend voor de bouw van kantoren en woningen op de terreinen van Thurn & Taxis. Er zijn torens gepland, vierduizend garages, een park, congresfaciliteiten en een luxe fitnesscentrum met zwembad in de nok van een van de negentiende-eeuwse depots. De Brusselse Raad voor het Leefmilieu reageert ontstemd. "Jaren van participatiewerk in de prullenmand," zegt An Descheemaeker van Bral.

Toen minister-president Charles Picqué (PS) aan het begin van de legislatuur, in 2004, het toen al controversiële dossier van Thurn & Taxis op zijn bord kreeg, maakte hij tabula rasa. De regering moest en zou de ontwikkeling van het gebied mee aansturen. Een Richtplan zou de krijtlijnen trekken voor de ontwikkeling van het gebied, zodat de projectontwikkelaars, Project T&T (een joint venture van Robelco en Leaseinvest), wisten waaraan ze zich moesten houden. Maar de zes maanden die de opstelling van het Richtplan zou vergen, werden al gauw drie jaar.

Pas eind vorig jaar heeft de Brusselse regering het Richtplan voor Thurn & Taxis goedgekeurd. Daar moet nog een regeringsbesluit op volgen. Dan pas kan de Stad Brussel écht aan de slag voor de opmaak van het Bijzonder Bestemmingsplan, waarin de definitieve bestemming wordt vastgelegd. Maar ook dat kan nog even duren.

De projectontwikkelaars hebben hier niet op gewacht. Vorige week is de bouwaanvraag ingediend. Het gaat om een project van bijna vierhonderdduizend vierkante meter bebouwing: 1.400 woningen, 94.727 vierkante meter kantoren, 80.000 vierkante meter handel en 4.500 parkeerplaatsen. Om die stedelijke dichtheid te bereiken, moet de ontwikkelaar gedeeltelijk in de hoogte bouwen. Aan de kant van de Havenlaan, waar kantoren zullen worden gebouwd, komt een toren van meer dan honderd meter, aangevuld met twee torentjes die de helft zo hoog zijn. Daarmee wil T&T eerst aan de slag. Aan de kant van de Bockstaellaan komen woningen, met een hoogbouwcomplex. Aan de kant van de Scheldestraat ten slotte komen ook woningen en kantoren, van zo'n acht bouwlagen hoog. Naast het Maritiem Station is nog een korte, geblokte toren van zo'n dertig meter hoog gepland.

Compromis
Als dit allemaal gerealiseerd is, zal het project makkelijk enkele duizenden mensen aantrekken die er komen wonen, werken en winkelen. Er is dus ook aan open ruimte gedacht. In het midden van het gebied komt een park van zeven hectare, half zo groot als het Warandepark. Dat wordt doormidden gekliefd door een tramlijn, de hypothetische lijn 10 die het Noordstation zal verbinden met Thurn & Taxis.

Bij Bral hadden ze de bui al even zien hangen, maar echt tevreden kunnen ze met deze bouwaanvraag niet zijn. De vereniging heeft veel energie gestopt in het participatiewerk met de buurt. Die was actief betrokken bij het Richtplan. Een aantal elementen uit het eisenpakket van Bral zijn ook in het Richtplan opgenomen, "maar het wás al een compromis," zegt An Descheemaeker, "en we zien nu hoe de projectontwikkelaars ook daar weer aan knabbelen." Zo is het park ingekrompen, is er van sociale woningen geen sprake, komen er duizenden parkeerplaatsen zonder garanties voor een sterk aanbod van openbaar vervoer, en houdt Project T&T geen rekening met de gevraagde toegangen via de wijken in Molenbeek en Laken.

Bral ziet ook met lede ogen aan hoe - niet zo ver van Thurn & Taxis - een ander ontwikkelingsgebied, het Rijksadminis­tratief Centrum (RAC), hetzelfde lot ondergaat. Ook daar zal worden gebouwd zonder dat de overheid veel in de pap te brokken heeft.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni