Mathias Vanden Borre N-VA installatie Brussels Parlement

| Mathias Vanden Borre N-VA installatie Brussels Parlement

Vanden Borre (N-VA) hekelt dat hotelsector vruchten van Brussels Pass niet heeft geplukt

© Belga
13/09/2021
Updated: 13/09/2021 18.16u

Brussels N-VA-parlementslid Mathias Vanden Borre hekelt dat de Visit.Brussels Pass, die in het kader van het Brussels herstelplan gelanceerd werd om het toerisme in de hoofdstad terug op gang te trekken, meer kost dan het heeft opgebracht. Zo blijkt uit het antwoord dat hij kreeg op een schriftelijke vraag.

In het herstelplan dat de Brusselse regering met de toeristische sector had opgemaakt, waren 100.000 Visit.Brussels Pass-cheques, ter waarde van 40 euro, voorzien. Toeristen die zo'n cadeaucheque downloaden, konden aan een voordelige prijs terecht bij een hele reeks toeristische en culturele partners in het Brussels Gewest.

"Op 30 augustus waren er meer dan 57.000 passen, 57 procent van het totale aantal, gedownload. Maar dat betekent niet dat al die mensen naar Brussel zijn getrokken voor een uitstap, want op 30 augustus waren slechts 2.960 passen, nog geen 3 procent van het totale aantal, gebruikt voor een bedrag van 118.400 euro. De campagnecommunicatie en de ontwikkeling van het platform om de passen aan te vragen kosten meer, namelijk 200.000 euro. Daarnaast hebben Vlamingen en Walen het gros van de passen gedownload. Ik vermoed dat de hotelsector helaas niet de vruchten heeft kunnen plukken van dit initiatief dat de belastingbetaler 4,2 miljoen euro kost", betreurt Vanden Borre.

De N-VA'er wijst erop dat het niet de eerste keer is dat de Brusselse regering een zwakke promocampagne voert: "Vorig jaar was er de publiciteitscampagne 'No Brussels without us' die maar liefst 7 miljoen euro heeft gekost. Het resultaat was bedroevend, want Brussel kon zeer weinig toeristen aantrekken. Bovendien was de campagne helemaal niet wervend noch herkenbaar. Deze zomer waren er maar liefst 70 procent minder toeristen in Brusselse hotels."

Vanden Borre vreest dat Brussel momenteel "niet de favoriete bestemming is van veel toeristen, aangezien de coronasituatie in Brussel nog steeds verontrustend is en een versoepeling van de maatregelen nog niet meteen in zicht is". Bovendien kampt Brussel helaas met een slechte reputatie bij veel landgenoten door andere structurele problemen zoals onveiligheid en netheid, zegt Vanden Borre. "Hoog tijd dat deze problemen worden aangepakt om het imago van Brussel een boost te geven", besluit hij.

'Niet 7, maar 1 miljoen'

Het klopt volgens de woordvoerster van Vervoort niet dat de 2020-campagne 7 miljoen euro heeft gekost. "De juiste kostprijs is 1 miljoen euro. We mogen niet uit het oog verliezen dat de gezondheidssituatie nog steeds ernstig is: Brussel is ook nog steeds een rode zone. Onze hoofdstad heeft dus wat meer tijd nodig om te recuppereren, daar zijn we ons bewust van."

"Alle grote steden hebben te lijden onder de situatie en Brussel kan dit niet compenseren door nationaal toerisme zoals Parijs of door de aanwezigheid van de zee zoals Barcelona. Een lichtpuntje is wel dat er deze zomer meer hotelgasten waren in vergelijking met 2020 en dat ondanks het minder goede weer."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni