Het Brussels Gewest steunt Audi in de ontwikkeling van haar nieuwe batterij. Die zal gebruikt worden in twee zuiver elektrische modellen, waarvan de eerste al in 2018 in Vorst van de band rolt. Het gaat om een subsidie van 2,7 miljoen euro.
Brussel subsidieert batterij Audi met 2,7 miljoen
"De batterij zelf wordt in Duitsland ontwikkeld", zegt Audi-woordvoerder Andreas Cremer aan BRUZZ. “Maar de koeling, de afdichting en de behuizing van de batterij is ook totaal nieuw. En die ontwikkeling gebeurt mee in Brussel."
Cremer benadrukt dat zoiets in samenwerking gebeurt. "Het is niet zo dat ze de batterij in Duitsland maken, over de haag gooien en dan zeggen: trek je plan ermee. De verdere ontwikkeling gebeurt in samenspraak."
Audi betaalt het grootste deel zelf - zo'n 75 procent - maar krijgt een duwtje in de rug van de Brussels regering. Op de ministerraad van 14 september besliste die om 2,7 miljoen euro subsidie te geven aan Audi Brussels. Het geld komt van Innoviris, het Brussels Instituut voor onderzoek en innovatie, dat onder Staatssecretaris voor Wetenschappelijk Onderzoek Fadila Laanan (PS) valt.
In totaal investeert Audi 600 miljoen euro in Audi Brussels. In 2018 komt de eerste volledig elektrische Audi, de SAV e-tron al op de markt. In 2019 volgt de Sportback. Beide wagens zullen een rijbereik van 500 kilometer hebben.
Lees meer over: Vorst, Samenleving, Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.